Pátek, 19.4.2024

Recenze audioknihy: Pán ohně

Pán ohněRudá obálka, Pán ohně, Čína, thriller? To zní dobře, jdu do toho! A protentokrát si tenhle koktejl nechám předčítat – své první setkání s Peterem Mayem uspořádám ve společnosti Jany Plodkové a Martina Myšičky.

A začneme pěkně zostra, protože hned na začátku příběhu je nám servírován řádně horký pokrm ve formě prudce flambované lidské oběti a aby z toho něco mělo co největší množství lidí, naše hrůzostrašná exhibice je provedena za bílého rána uprostřed parku. Nebohá oběť ještě stačí zoufale natáhnout ruku pro pomoc, než se definitivně odebere na onen svět. Pro začátek celkem slušný rozjezd.

Jelikož každá záhada a zločin potřebují nějaké řešitele, na scénu nám nastupuje Margaret Campbellová, americká soudní lékařka, jež si do Číny přiletěla lízat rány ze svého osobního života a, vzato kolem a kolem, jí bylo vlastně jedno, kam se vydá, hlavně když alespoň dočasně opustí svou rodnou hroudu. Do Země středu tak přijíždí naivní a impulsivní žena se stylem „ahoj Číno, tak mě tu máš“, a která se vůbec neobtěžuje pročíst si materiály, kterými je vybavená, aby mohla hladce vplout mezi místní mentalitu. Místo toho dopadne mezi své hostitele jako jaderná puma. A tahle mladá atraktivní žena má pomoci detektivu Li Jenovi při vyšetřování podivných vražd korunovaných již výše zmíněnou lidskou pochodní. Nutno podotknout, že Li Jen není zpočátku Američankou nadšený. A já se přiznám, že byly chvíle, kdy jsem tu blonďatou ženskou chtěla chytit pod krkem a řádně ji přivřít přívod kyslíku.

Detektivní zápletka nám vcelku brzy ustupuje do pozadí a čtenář je konfrontován se střetem dvou zcela odlišných kultur. Na jedné straně máme postkomunistickou Čínu, jež je věrná svým tradicím a kultuře a při vyšetřování dbá na mravenčí práci a sbírání veškerých důkazních materiálů, i kdyby to mělo trvat třeba roky. Co na tom, že vrah zatím může vesele běhat po svobodě a klidně vraždit dál. Však oni ho jednou dostanou. Na straně druhé tu máme dravou Ameriku, která sice nemá tak hluboké historické kořeny, za to se může pyšnit množstvím moderních objevů a při vyšetřování je důležitá rychlost, přestože se vyšetřovatelé mohou zmýlit. Ale koneckonců chybovat je lidské.

Peter May se očividně vyžívá v popisech, a přestože se mnohdy jedná o sáhodlouhá pojednání, nikdy mě nenudil. Pro mě to byl velmi zajímavý a poučný náhled na exotickou čínskou kulturu, její zvyky, tradice a dokonce i černé šmouhy v její historii.

Co mi však místy již přišlo jako rušivý element, to byl vzájemný vztah Margaret a Li Jena. Detektivní thriller tak místy začal lehce klouzat k červené knihovně a v polovině vyprávění se původní zápletka skryla někam do pozadí. A zřejmě i proto se autor snažil vše dohnat v závěru, z něhož udělal bombastickou a šílenou jízdu. I tak jsem měla pocit, že do těch zbývajících minut se přece nemůže nacpat rozuzlení. No a ono se to tam, světe div se, nějak vměstnalo. Takže zatímco začátek cesty jsme si dali v rychlíku, poté jsme pokračovali osobákem, ten konec jsme vzali expresem na vysokorychlostním koridoru. Držte si klobouky vážení, tenhle závěr trošku tahal za vlasy. Od detektivky, přes romantiku až po konspirační teorie, hrozící vyhladit polovinu lidské populace zmutovaným virem. Pán ohně má skutečně široký záběr.

Co se týče vypravěčů. Inu, tady jednoduše nemám co vytknout. Martin Myšička je prostě skvělý, poslouchal se mi velmi dobře a jeho hlas bych vydržela poslouchat klidně další a další hodiny. Na Janu Plodkovou jsem si musela chvilku zvykat a je pravda, že několikrát zaváhala, přesto k ní nemám žádné velké výhrady. A když jsem se s jejím hlasem sžila, byl Pán ohně skutečně velmi dobře poslouchatelný. Navíc střídání vypravěčů značně zlepšovalo orientaci v příběhu a ti dva se opravdu výborně doplňovali.

Pán ohně sice v originále vyšel už v roce 1999, přesto se neztratí ani mezi dnešními příběhy. A já se těším, až se mi do rukou dostane pokračování.

Čínský detektiv Li Jen pátrá spolu s americkou soudní lékařkou Margaret Campbellovou po vrahovi vysoce postaveného vědce, jehož ohořelá mrtvola byla nalezena v pekingském parku. Té noci, kdy muž zemřel, došlo k dalším dvěma vraždám, které jsou s jeho smrtí záhadně spojené. Detektiv Li cítí, že musí hrát o čas a že mu tentokrát jeho čínská důkladnost nebude k ničemu. Nakonec neochotně požádá o pomoc Margaret, která se na uhořelé oběti specializuje. Mezi oběma „kolegy z donucení“ ale od začátku panuje napětí: sarkastická patoložka svým cynismem maskuje prožité trauma i nejistotu ohledně kulturních odlišností, korektní Li skrývá svou citlivost a rozčiluje ho arogance cizinky neznalé místních zvyklostí. Avšak od chvíle, kdy se sejdou při pitvě zavražděného vědce, se jejich osudy neoddělitelně propojí, stejně jako vraždy, které vyšetřují.

Peter MayPeter May (*1951)
Pochází z Glasgow, ale žije ve Francii. Původně se živil jako novinář a byl úspěšným televizním scenáristou, v současné době se věnuje psaní. Za první díl trilogie Lewis, mezinárodní bestseller Skála (2009; česky 2013), získal cenu Barry Award za nejlepší detektivku roku a řadu dalších ocenění. Obdobně si vedl také druhý díl Muž z ostrova Lewis (2012; česky 2014). Třetí kniha série nazvaná Šachové figurky (2013, česky 2014) se držela 23 týdnů v žebříčku britských bestsellerů a v roce 2012 za ni autor získal Prix Polar International. Celá trilogie u nás vyšla také v audiopodobě, kdy knihy načetl Jiří Dvořák. Zvukové podoby se dočkal rovněž první díl autorovy šestidílné série čínských thrillerů, která mu vynesla celosvětové renomé.

Pán ohně

Jana Plodková (* 1981)
Po dokončení studií na brněnské JAMU začala její herecká kariéra v divadle Polárka. Později se objevila v Divadle Na Fidlovačce a zakotvila v HaDivadle. Za titulní roli v inscenaci Renata Kalenská byla nominována na Cenu Sazky a Divadelních novin v kategorii nejlepší herečka. Od roku 2014 je členkou hereckého souboru Divadla na Zábradlí. Zahrála si také ve filmech Vratné láhve (2006), Protektor (2009), Polski film (2012), Čtyři slunce (2012), Rozkoš (2013) nebo MY2 (2014).

Martin Myšička (* 1970)
Vystudoval činoherní herectví na pražské DAMU a Matematicko-fyzikální fakultu v oboru subnukleární fyziky. Ještě během studií hrál např. v Národním divadle nebo ve Studiu Ypsilon. V roce 1994 získal Cenu Alfréda Radoka jako talent roku za roli Knížete Myškina v dramatu Idiot. Od roku 1997, kdy dostal v Dejvickém divadle první roli v inscenaci Utišující metoda, je zde ve stálém angažmá. Jeho režijním debutem je inscenace hry Joea Penhalla Krajina se zbraní. Filmoví a televizní diváci jej znají např. ze snímků Šeptej (1996), Jedna ruka netleská (2003), Karamazovi (2008), Protektor (2009), Občanský průkaz (2010), Rozkoš (2013), Díra u Hanušovic (2014) nebo ze seriálů Čtvrtá hvězda (2014), Vraždy v kruhu (2015) a dalších.

Název:                  Pán ohně
Autor:                    Peter MAY
Interpret:               Jana Plodková, Martin Myšička
Režie:                   Michal Bureš
Délka:                   11 hodin a 26 minut

Katalogové č.:     AK065
EAN:                     8594169480657

[[iframe width=”100%” height=”166″ scrolling=”no” frameborder=”no” src=”https://w.soundcloud.com/player/?url=https://soundcloud.com/onehotbook/peter-may-pan-ohne-ctou-jana-plodkova-a-martin-mysicka-audiokniha-onehotbook-demo-1&auto_play=false&color=ec0515&theme_color=00FF00&show_artwork=true”]][[/iframe]]