Facebook Chrudimka Google+ Chrudimka Twitter Chrudimka
Titulka Kultura Literatura Knižní tip: AMERIKÁNA (recenze knihy)

Knižní tip: AMERIKÁNA (recenze knihy)

Email Tisk

AMERIKÁNArecenze knihy Amerikána

Anotace – Silný příběh o lásce, rasových otázkách a identitě.

Ifemelu a Obinze, dva mladí lidé z Lagosu, se do sebe zamilují. Jejich vlast Nigérie trpí pod nadvládou vojenské diktatury a každý, kdo může, se snaží uprchnout. Sebejistá Ifemelu se vydává do Ameriky, kde zakouší porážky i vítězství, nachází a ztrácí další lásky, to vše pod tlakem něčeho, nad čím doma nikdy nepřemýšlela — rasové otázky. Obinze, kterého Amerika, ovlivněná útoky jedenáctého září, nepřijme, se pouští do nebezpečného, ilegálního života v Londýně.

O třináct let později je Obinze bohatý muž v čerstvě demokratické Nigérii a Ifemelu úspěšná blogerka. Najdou po tolika letech a změnách odvahu znovu se setkat tváří v tvář?

V knize se setkáváme s mladou Ifemelu, černošskou američankou, která se vrací zpátky domů, do Nigérie. Během vyprávění se vracíme zpátky v čase, kdy byla Ifemelu mladší a žila ještě s rodiči, než se uchýlila na kolej do Princetonu. Ifemelu nám tu postupně vypravuje, jací byli její rodiče, že například matka byla až moc zapálená pro církev. V životě jsem takového člověka nepotkala, který by byl až tak moc zažehnutý pro Bibli a pro Pána Boha. Přiznám se, že mi to chvílemi přišlo až trošku vtipné. Ale neberme nikomu jeho touhy a jeho přesvědčení. Nikomu nepřísluší soudit toho druhého.

Kniha a její příběh nám ukazují mladý pár, žijící v Nigérii, plánující emigraci. Setkáváme se tu s rasovými otázkami, problémy právě s imigrací, ovšem ne vše vyjde podle jejich představ. Ifemelu se úspěšně dostane do Ameriky, ale Obinze, její milenec a přítel od dětství bohužel nezíská vízum a proto emigruje nelegálně do Británie. Po 13 letech se znovu potkají v Nigérii, v té době už svobodné demokratické republice. Ona se vrací jakožto úspěšná blogerka a on jako bohatý muž s rodinou.

Při čtené knihy jsem se neuvěřitelně bavila. Například hned na začátku knihy, kdy si Ifemelu nechává zaplétat copánky v kadeřnickém salónku. Musím říct, že překladatel tu udělal velmi dobrou práci, věřím, že překládat tohle dílo muselo být velmi složité. Ale překladatel, konkrétně Petr Štádler, odvedl velmi dobrou práci a výsledek je pojat vtipnou formou.

„Já jsem přijela ze země, kde rasa nebyla problém - neuvažovala jsem o sobě jako o černošce a černoška se ze mě stala, teprve když jsem přijela do Ameriky. Když je člověk v Americe černoch a zamiluje se do bělocha, na rase nezáleží ve chvílích, kdy jsou spolu sami, protože jsou tam jen oni a jejich láska. Ale v okamžiku, kdy vyjdou ven, na rase záležet začíná. Jenom o tom nemluvíme.“

Trošku jsem se děsila toho počtu stránek, protože poslední dobou jsem takových bichlí přelouskávala několik, ale kupodivu u téhle knihy mi to ubíhalo fakt rychle. Sociální román pojatý vtipnější formou a zároveň naučný pro ostatní. Setkáváme se tu s novou kulturou, novými zvyky a obecně s něčím naprosto novým. Musím říct, že při čtení této knihy mě to tak nějak táhlo do Ameriky, chtěla jsem se s Ifemelu setkat osobně. Akorát neumím anglicky.  Určitě by některým lidem mohly témata jako rasa, imigrace nebo demokracie znít nudně, ale věřte mi, že tahle kniha to bere vtipnější a zábavnější formou.

Knihu bych mohla doporučit všem dospělým lidem. Bez rozdílu toho, jakým směrem se chtějí vydat, jaké čtou žánry knih nebo kam nejradši cestují.

AMERIKÁNANázev knihy:         AMERIKÁNA
Autor:                      Chimamanda Ngozi Adichie

Nakladatelství:      HOST
Rok vydání:           2017
Počet stran:           550

ISBN:                       978-80-7491-436-2
EAN:                        9788074914362

E-shop:                   kniha - http://nakladatelstvi.HOSTbrno.cz

HostNakladatelství Host vydává především kvalitní českou a překladovou prózu, poezii, literární teorii i literaturu naučnou. Odborné publikace se zaměřují především na historii, sociologii, jazykovědu, osobnosti filmu i další obory. V posledních letech se velmi výrazně rozšířila řada překladové beletrie, severských kriminálních románů a thrillerů. Nově Host hledá kvalitní knihy i v oblasti žánrové (sci-fi a young adult) a dětské literatury. Relativně nedávno našla v Hostu přístřeší i prestižní edice Česká knižnice, která zájemcům nabízí kvalitní ediční zpracování děl českých klasiků. Naší cílovou skupinou jsou jednak lidé, kteří se zabývají literaturou „na vyšším stupni" (studenti, učitelé apod.) a dále průměrně či spíše nadprůměrně nároční čtenáři, kteří se u knih chtějí bavit a odpočívat, avšak spotřební a braková literatura je pod jejich úroveň.

- Největší a nejstarší obchod s elektronickými knihami v České republice. Jednoduše, pohodlně a rychle přímo ve všech dostupných formátech. Více než 11.000 e-knih na jednom místě.

Aktualizováno ( středa, 14 červen 2017 08:23 )

Probíhající soutěže