Pátek, 19.4.2024

Knižní tip: Nitranská brána smrti (recenze)

Vlastimil Vondruška - Nitranská brána smrtirecenze knihy
Vlastimil Vondruška – Nitranská brána smrti

Patří k vašim oblíbeným hrdinům Oldřich z Chlumu se svým panošem Otou a velitelem své družiny Divišem? Pokud ano, tak se můžete těšit na další případ, která tato trojice bude řešit. Tentokrát se s nimi vydáme do Nitry a prožijeme s nimi kupu dobrodružství, strachu a napínavých okamžiků. Tato kniha je velkou spanilou jízdou a věřte tomu, že si ji oblíbíte. Pan Vlastimil Vondruška opět napsal skvostný román, který by neměl ujít vaší pozornosti. My si jej teď společně přiblížíme.

Při vojenské výpravě do Horních Uher se vojskům Přemysla II. Otakara podaří obsadit Nitru. Správy města se ujímá zástupce českého krále Oldřich z Chlumu. Jednoho rána se na Dolní bráně najde oběšené tělo kanovníka nitranské kapituly. Městem se šíří panika, neboť je tato brána považována za prokletou. Před lety v ní zahynula žena obviněná ze spojení s ďáblem. Stopy vedou ke kostelu svatého Jakuba, jenže než se je podaří ověřit, objeví se v bráně oběšený farář tohoto kostela. Oldřich z Chlumu má tři dny na odhalení a usvědčení zločince.

Kniha, kterou bych vám v této recenzi ráda přiblížila, vyšla v roce 2016 v nakladatelství MOBA. Nitranská brána smrti je již 21. knihou v edici Hříšní lidé Království českého (z této edice si můžete na stránkách přečíst i recenzi knihy Zločin na Bezdězu), tato edice nás baví již od roku 2002, kdy byl vydán její první díl. Ač je s námi edice již krásných 14 let, nové příběhy, které do ní přibývají, jsou originální a čtenáři oblíbené. Věřím tomu, že i tento díl si najdete své příznivce.

Když jsem se rozhodovala, kterou knihu si z nabídky k recenzi vyberu, měla jsem téměř hned jasno. Příběhy Oldřicha z Chlumu naprosto zbožňuji a jsou mi velmi blízké. Jméno autora je navíc pro mě synonymem kvalitního a zábavného počtení. Když k tomu přidám krásnou barevnou obálku s historickými výjevy, tak není již o čem pochybovat. Pak už jen zbývala otázka, jaký bude příběh, odehrávající se na území dnešního Slovenska. O prostředí totiž hodně vypovídá již sám název knihy.

Samotný příběh, jak už jsem předestřela v úvodu, opět nezklamal. Vyprávění je napínavé od začátku do konce a velmi si cením toho, že autor vždy pointu odhalí až na úplném konci svého díla. Nenašla jsem ani tentokrát žádný prvek, který by mi již dříve naznačil, kterým směrem by se moje čtenářské kroky měly ubírat tak, abych ve vyšetřování předběhla samotného Oldřicha z Chlumu. Při vyšetřování jsem aktivně spolupracovala s Oldřichem a jeho věrnými pomocníky, k čemuž autorův styl přímo vybízí. Nechává vás přemýšlet nad dějem a vy svým způsobem ve své mysli příběh dotváříte. Ač jste nuceni aktivně spolupracovat s autorem, tak i přesto vás překvapí jednoduchost textu. Není to kniha, ve které byste každou stránku museli číst 10x, abyste pochopili, co dílem autor chtěl říci. Užijete si tedy brilantního příběhu s velkou dávkou nadsázky. Při jeho čtení se pobavíte nad některými hláškami, chvilkami se budete na některé postavy vystupující v díle hněvat a nejraději byste je uškrtili, ale o tom to je. Je to prostě drsný dobový příběh plný krve, smrti, válek, ale nejen toho. Objevte i vy dobrodružství ukryté na 310 stranách vepsané do 31 kapitol.

Jak jsem již poznamenala příběh je vystaven na pevných, ale jednoduchých základních kamenech. Objevíte zde zejména chronologickou kompozici, která umožňuje autorovi postupné odvyprávění děje. Místy bylo potřeba vložit trošku retrospektivy, která vyprávění obohacuje o zajímavé části, jako jsou například výslechy a vzpomínkové promluvy jednotlivých postav. Jelikož se osudy hlavních hrdinů odvíjejí paralelně, tak se setkáte i s paralelní kompozicí. V knize je obsazeno množství předělů, na jejichž hraně je použit právě tento kompoziční postup. Poznáte je díky vynechánému řádku, který mezi těmito částmi vznikl. Z tohoto důvodu nám prolínání kompozičních rovin nebude činit žádné potíže a kniha se bude číst téměř sama.

Nedá mi to a musím ještě vyzdvihnout i grafické zpracování knihy. Každá kapitola je uvedena jednoduchým obrázkem, jenž je stále stejný a zobrazuje výjev vyobrazený v dolní polovině obálky. V knize jsou použitá vcelku velká písmena a je zvolen takový font, který čtenáři úžasně vede oči. Musím říci, že mi text krásně utíkal před očima a já si mohla užívat bezproblémovou četbu. Co se týče jazykové stránky, tak je kniha též zpracována velice dobře.

Z četby jsem si odnesla opět úžasný čtenářský zážitek a již teď se těším na další pokračování příhod Oldřicha a jeho pomocníků. Kladu si otázku, kam se s ním vydám příště. Ve vyprávění velice pozitivně hodnotím popisy, které byly použity a mapku, která je na předním přídeští. Vše pak působí věrohodněji a čtenář si může celý příběh ve své hlavě představovat ve věrohodných barvách. Rozhodně tedy tuto knihu mohu vřele doporučit vaší pozornosti. Pokud jste milovníky historických románů s poutavou detektivní zápletkou, věřte tomu, že tento román vás v žádném případě nezklame. Hodnotím ji krásnými 100 %.

Název knihy:     Nitranská brána smrti
Vlastimil Vondruška - Nitranská brána smrtiAutor:                  Vlastimil Vondruška

Katalog. číslo:   7219
Rok vydání:       2016
Počet stran:       288

ISBN:                  978-80-243-7203-7
EAN:                   9788024372037

Nakladatelství MOBANakladatelství MOBA sídlící v Brně vzniklo na podzim roku 1991. Dosud vydalo téměř sedm tisíc titulů. MOBA je jedním z nejvýznamnějších a nejstabilnějších nakladatelství na českém knižním trhu. Velký důraz klade na vydávání kvalitní tvorby českých spisovatelů (Vlastimil Vondruška, František Niedl, Roman Cílek, Hana Marie Körnerová, Jarmila Pospíšilová, Alena Jakoubková, Jan Bauer…) a zahraničních autorů (Johan Theorin, Donald Ray Pollock, Neil Cross, Leif G. W. Persson, Benjamin Black, Linda Castillo, Thomas Enger, Arnaldur Indriðason, Helon Habila, Michael Robotham a další).

Veškeré informace o knižních titulech nakladatelství MOBA naleznete na www.mobaknihy.cz.

Ivana Pásková

Mou láskou jsou knihy, ty mě nikdy nezklamou. Čím víc jich přečtu, tím více životů a dobrodružství prožiju. (www.iwikovaknihovna.cz)