Titulka Kultura Literatura Knižní tip: Siri Pettersen - Ódinovo dítě (recenze)

Knižní tip: Siri Pettersen - Ódinovo dítě (recenze)

Email Tisk

Siri Pettersen - Ódinovo dítěrecenze knihy
Siri Pettersen - Ódinovo dítě

Představ si, že ti chybí něco, co všichni ostatní mají. Něco, co dokazuje, že patříš do jejich světa. Něco tak důležitého, že bez toho jsi nikdo. Nákaza. Pouhý mýtus.
Hirka se v den svých patnáctých narozenin dozvídá, že je Ódinovo dítě – bezocasá zrůda z jiného světa. Opovrhovaná, obávaná a pronásledovaná. Člověk.
Někdo si však nepřeje, aby její tajemství vyplulo na povrch, a hodlá to zajistit všemi prostředky. Zmatená Hirka musí uprchnout, protože jí jde o život. Existují však nebezpečnější stvoření než Ódinovy děti a Hirka není jediná, kdo prošel bránou mezi světy…

„Přetočil dítě na břicho a přejel rukou podél páteře až do míst, kde měl být ocas.“

O knize Ódinovo dítě jsem se dozvěděla díky Knižní battle, kterou uspořádalo v létě nakladatelství Host. Utkaly se v ní knihy Ódinovo dítě a Jiskra v popelu. Tou dobou jsem měla již Jiskru slupnutou a stala jsem se její zarytou fanynkou. Tím větším překvapením pro mě bylo konečné vítězství Ódinova dítěte. To se mi pak nemůže nikdo divit, že jsem byla na příběh zvědavá a po úvodním díle série Havraní kruhy sáhla, jakmile se mi naskytla příležitost.

A dobře jsem udělala.

Necelých 600 stránek jsem zhltla během tří dnů. Kniha se plným právem pyšní titulem Nejlepší norská fantasy. Zpočátku bylo trochu těžší se do knihy začíst. Nejedná se úplně lehkou young adult a člověk se musí soustředit, aby rozlišil, co je jméno, zvyk či místo. Jakmile jsem si zvykla, jména jako Hirka, Rime, Ilume, Ravnhov, Kuro, Eirik… se mi velmi zalíbila. Jsou taková tvrdší, ale patří k severskému světu. Stejně jako všudypřítomné polévky a vývary. Nemusím připomínat, že jsem během čtení musela jeden uvařit.

„Nejsem Ódinovo dítě! Měla jsem maminku!“
Otec zavřel oči. Tušila, kam se řítí, ale odmítala zastavit.
„Měla jsem maminku. Maiande.“

Ocasy a spojení se všudypřítomnou Silou se lehce inspiruje v Avatarovi (a ten zase, jak víme, v Disneyho Pocahontas), ale proč ne. Je to skvělý nápad. Nečetla jsem si anotaci, abych se nespoilerovala. Ze světa, kde mají všichni ocas, který je považován za plnohodnotnou končetinu, jsem byla zcela paf. Autorka využila momentu překvapení a dostala mě na svou stranu takřka na druhé stránce.

Siri Pettersenová si tímto počinem řadím po bok těch nejlepších vypravěčů. Snadno mě vtáhla do děje. Píše velmi čtivě, děj má promyšlený a já jsem se s Hirkou snadno zosobnila. Když byla Hirka hrdá, podvědomě jsem u čtení povyrostla. Když plakala, přes slzy v očích jsem nedokázala číst dál. Když přimkla, cítila jsem zhoustnout vzduch a pulzující sílu pod nohama.

A to nemluvím o dech beroucím jiskření mezi Hirkou a Rimem. Že se vyšvihli do mé síně slávy dvojic, nemusím zdůrazňovat.

Ódinovo dítě bych vůbec neškatulkovala jako young adult. Jedná se o velice zdařilou fantasy, která v sobě snoubí magii, dystopii, tajemství a lásku s bojem za pravdu a putováním…kam? To se dozvíte, až si tuto skvělou knihu přečtete. A pak už vám nebude zbývat nic jiného, než čekat, až vyjde (respektive, až se přeloží) druhý díl. Nebo si zajít do kina na film – podle toho, co bude dřív.

HODNOCENÍ: 100 %

Siri Pettersen - Ódinovo dítě

O autorce:

Siri Pettersenová (nar. 1971) je spisovatelka, autorka komiksu a ilustrátorka pocházející z Trondheimu. Z její komiksové tvorby je nejznámější humoristická série s politickými podtóny Anti-Klimaks. Za první díl trilogie Havraní kruhy: Ódinovo dítě (2013) obdržela Fabelprisen, ocenění udělované nejlepší norské knize v žánru sci-fi a fantasy. Ódinovo dítě bylo nominováno i na Cenu norského ministerstva kultury pro debutanty, Cenu knižních blogerů a Cenu knihkupců (jako vůbec první fantasy titul v historii). Trilogie Havraní kruhy bude zfilmována.

Siri Pettersen - Ódinovo dítěNázev knihy:         ÓDINOVE DÍTĚ
Autor:                      Siri Pettersen
Překlad:                  Jitka Jindříšková

Nakladatelství:      HOST
Rok vydání:           2016
Počet stran:           568

ISBN:                       978-80-7491-556-7
EAN:                        9788074915567

Vazba:                     Vázáná s přebalem

E-shop:                   kniha - http://nakladatelstvi.HOSTbrno.cz

HostNakladatelství Host vydává především kvalitní českou a překladovou prózu, poezii, literární teorii i literaturu naučnou. Odborné publikace se zaměřují především na historii, sociologii, jazykovědu, osobnosti filmu i další obory. V posledních letech se velmi výrazně rozšířila řada překladové beletrie, severských kriminálních románů a thrillerů. Nově Host hledá kvalitní knihy i v oblasti žánrové (sci-fi a young adult) a dětské literatury. Relativně nedávno našla v Hostu přístřeší i prestižní edice Česká knižnice, která zájemcům nabízí kvalitní ediční zpracování děl českých klasiků. Naší cílovou skupinou jsou jednak lidé, kteří se zabývají literaturou „na vyšším stupni" (studenti, učitelé apod.) a dále průměrně či spíše nadprůměrně nároční čtenáři, kteří se u knih chtějí bavit a odpočívat, avšak spotřební a braková literatura je pod jejich úroveň.

- Největší a nejstarší obchod s elektronickými knihami v České republice. Jednoduše, pohodlně a rychle přímo ve všech dostupných formátech. Více než 11.000 e-knih na jednom místě.

Aktualizováno ( sobota, 12 listopad 2016 18:40 )

Facebook portálu