Chrudimka.cz - kulturní a informační portál pro východní Čechy

Středa 18. října 2017
Velikost písma
  • Zvětšit písmo
  • Výchozí písmo
  • Zmenšit písmo
Banner
Facebook Chrudimka Google+ Chrudimka Twitter Chrudimka
Titulka Volný čas Zdraví Vitamín C - král vitamínů

Vitamín C - král vitamínů

Email Tisk

Vitamín C – král vitamínůVitamín C je přímo kouzelníkem pro naše zdraví a energii.

V životě se bez něj neobejdeme a jde z hlediska zdravotního dosahu o nejdůležitější vitamín, antioxidant vůbec. Je rozpustný ve vodě, to znamená, že se jeho přebytek vyloučí, a proto je velmi důležité vitamín C průběžně doplňovat. Většina živočichů a rostlin si umí vitamín C vyrobit sama. Člověk k této velké skupině bohužel nepatří a musí myslet na to, aby jeho strava obsahovala důležité potraviny, bohaté na vitamín C, ale i přesto je vhodné v tomto případě využít doplňky stravy, které jsou vyrobené tak, aby se vitamín C uvolňoval postupně.

K čemu vitamín C potřebujeme:

Především podporuje naši imunitu. Pomáhá zvyšovat přirozenou obranyschopnost našeho těla a orgánů před škodlivými vlivy, viry apod. Proto se mu říká antioxidant – odráží oxidanty, škůdce. Dále je důležitý pro vývoj kostí, zubů a chrupavek. Celkově podporuje zdravý růst. Při nedostatku se zuby například častěji kazí, viklají a vypadávají. Po úrazech a nemocích vitamín C urychluje hojení, podporuje lepší psychiku... Spotřeba vitamínu C vzrůstá také při větší fyzické a psychické zátěži, stresu. Pokud vás přemáhá častěji únava a ospalost, může chybět vitamín C. Je daleko více procesů v těle, ke kterým tento vitamín potřebujeme, výčet by byl minimálně na další odstavec textu. Zkrátka je to vitamín mimořádně důležitý.

Jak vitamín C získáme:

Protože si jej naše tělo neumí vyrobit samo, potřebujeme vitamín C průběžně do těla dodávat. Najdeme jej v celé řadě potravin – v ovoci, zelenině, také v bylinách... Největší obsah vitamínu C mají šípky a černý rybíz – 200mg na 100g dané potraviny. Hodně ho obsahuje růžičková kapusta. Vysoký obsah má kiwi a brokolice, pak následují červený rybíz, papája, pomeranč, zelí. Další v pořadí květák a citrón se 40 mg na 100g – překvapující že? Určitě jste také čekali umístění citrónu někde výše v pomyslné tabulce. Za citrónem následují další potraviny. Čím čerstvější a syrovější, tím lepší. Jakákoli úprava a skladování podíl vitamínu C potravinách snižují. Například při vaření přijdete za každých 5 minut o 10%, při sušení ztratí potraviny až 50% vitamínu C apod.

 

C500

 

Dalším důležitým zdrojem vitamínu C jsou tak doplňky stravy. Ty jsou obvykle vyrobeny a připraveny tak, aby vitamín uvolňovaly v těle postupně.

U vitamínu C se nemusíte bát předávkování. Doplňky stravy obsahující 500 mg v tabletě pro většinu obyvatel nebo 1000 mg vhodnějších pro sportovce, nemocné nebo v dlouhodobé psychické či fyzické zátěži, jsou doporučovaným prostředkem pro získávání vitamínu C.

Aktualizováno ( čtvrtek, 26 květen 2016 10:48 )  
Banner
Banner
Banner
Banner

Probíhající soutěže

SOUTĚŽ o deskovou hru ŠNEČÍ ZÁVODY

SOUTĚŽ o rodinnou hru ZAHRADA

SOUTĚŽ o tři dětské knížky z Nakladatelství PORTÁL

SOUTĚŽ o deskovou hru TAKENOKO a vstupenky na FESTIVAL HER A HRAČEK PRO MALÉ I VELKÉ v Pardubicích

SOUTĚŽ s firmou AL ANDALOUS o měsíční zásobu skvělých oříšků

SOUTĚŽ o deskovou hru POZVEDNĚTE ČÍŠE

SOUTĚŽ o fotoknihu Roberta Vana: Fotka nemusí být ostrá

SOUTĚŽ o vstupenky na Zámecké vinné schody

SOUTĚŽ o hudební knihu BON JOVI

SOUTĚŽ o čtyři dětské hry značky GRANNA

... a mnoho dalších zde 

Reklama

Banner

Reklama

Banner
Banner
Banner