Neděle, 19.5.2024

Recenze audioknihy Chatrč

Chatrč

Během rodinného výletu je unesena nejmladší dcera Mackenzieho Allena Phillipse. Konec všem nadějím přinese nález jejích zakrvácených šatů, který vede k závěru, že ji zabil dosud nedopadený sériový vrah malých děvčátek. Několik let po tragické ztrátě objeví Mack v poštovní schránce podivný vzkaz, ve kterém ho pisatel zve do opuštěné chatrče uprostřed oregonské divočiny, kde byly nalezeny stopy krve jeho dcerky. Přestože Mackovi připadá jeho vlastní počínání nanejvýš pošetilé, vydá se jednoho zimního odpoledne na místo setkání a to, co tam najde, navždy změní jeho život.

Audiokniha v podání Igora Bareše ukazuje, jak se vyrovnat s tragickou událostí a znovu nalézt sám sebe.

Knihu Chatrč jsem si už dlouho chtěla přečíst, ale do teď jsem se k ní bohužel nedostala. Poté, co jsem si ale poslechla ukázku audioknihy, kterou čte Igor Bareš, řekla jsem si, že zkusím v tomto případě mluvené slovo. Igor Bareš má opravdu poutavý hlas a jako herce ho mám velmi ráda.

Ze začátku je nasnadě sdělit, že víc než únosem Mackenzieho dcery, se kniha zabývá víc vztahem Mackenzieho k Bohu. Mackenzie se obviňuje kvůli ztrátě nejmladší dcery. Zachraňoval tehdy své zbylé děti před utopením a nejmladší dcerky si nevšímal. Když viděl topící děti, bylo pro něj prioritou zachránit je.

Hledá útěchu u Boha, a když v opuštěné chatrči nachází dceřiny šaty, vzdaluje se od něj. Domnívá se, že kdyby existoval, nedopustil by, aby Missy zemřela. Jako člověku, co v Boha nevěří, mi Mack připadal naivní, i když si vzhledem k osudu své dcery stále nechává naději, že Missy najde. Jak by připadal vám, když si myslí, že se v chatrči doopravdy shledá s Bohem? Ale je to kniha, takže je to klidně možné. V knize můžete napsat prakticky cokoliv.

Hrozně se mi líbil přednes Igora Bareše, díky němuž jsem si všechny scény dokázala dost dobře představit. Navíc si myslím, že kdyby se v Česku točil film právě podle této knihy, pan Bareš by klidně mohl hrát hlavní roli, neboť charakteristika hlavního hrdiny by mu, podle mého názoru, dost dobře odpovídala. Na jednu stranu jsem se při tom pomyšlení usmála, ale na druhou jsem přikývla. Ta intonace hlasu mě přímo nutila, abych všechno prožívala stejně, jako Mackenzie a nemám tušení, jak by mě to bavilo, když bych to klasicky četla, ale poslouchat mě to bavilo ohromně. Několikrát jsem se málem rozplakala. Jedná se o knihu, která jak čtenáře, tak ani posluchače, nenechá v klidu.

Rozhodně to není naposledy, kdy jsem si audioknihu poslechla, ale pokud máte rádi něco detektivního, tuhle knihu ani nenačínejte. Jak jsem již zmínila, je to spíše o Bohu, o vztahu člověka k němu, než že je to bráno jako pátrání po Mackenzieho dceři. Ale pokud jste věřící nebo vás tyhle věci zajímají, je tohle knížka přesně pro vás. Poslouchat se dá vždycky. Ale ani když nejste věřící, nemusíte se jí vyhýbat.

Audio zpracování této knihy se mi opravdu líbilo. Na začátku každé kapitoly se navíc ozve hudba, a také na začátku a na konci se ozývá zvuk – jakoby ťukání do kláves na psacím stroji – je to velmi působivé. Neříkám, že byste si právě proto měli tuhle knihu poslechnout, ale audioknihu mohu jen doporučit. Je to kniha, která člověka donutí zamyslet se nad situací v ní popsanou a možná i nad sebou samotným.

Chatrč

AUTOR
William Paul Young (* 1955)

Narodil se v kanadském Grande Prairie jako nejstarší ze tří sourozenců. Prvních deset let prožil se svými rodiči misionáři v Západní Papui mezi domorodými obyvateli. Vystudoval náboženství na portlandské Warner Pacific College v Oregonu a oženil se s Kim Warrenovou. Rukopis Chatrče, v němž se vyrovnal se svými vnitřními traumaty, byl původně určen pouze pro jeho šest dětí a pro hrstku přátel. Po naléhání svých blízkých se nakonec rozhodl knihu vydat sám ve vlastním, pro tuto příležitost založeném nakladatelství. Navzdory nepatrným investicím do reklamy se román stal bestsellerem a v červnu roku 2008 obsadil první místo žebříčku deníku New York Times.

INTERPRET
Igor Bareš (* 1966)
Studoval JAMU v Brně, přičemž občas hostoval v Divadle bratří Mrštíků. Později se stal postupně členem činohry Mahenova divadla a souboru Národního divadla v Brně. Od roku 2002 je na volné noze. Filmoví diváci jej znají např. ze snímků Výlet, Sluneční stát, Hezké chvilky bez záruky, Muži v říji, Největší z Čechů, Hořící keř, Fair Play a dalších. Zahrál si též v množství televizních inscenací i seriálů: Četnické humoresky, Detektiv Martin Tomsa, Zdivočelá země, Krev zmizelého, Strážce duší, Hraběnky, Pojišťovna štěstí, Horákovi, Případy 1. oddělení, Život a doba soudce A. K., První republika… Vedle herectví se věnuje i dabingu.

Název:                  Chatrč
Autor:                    William Paul Young
Interpret:               Igor Bareš