Neděle, 12.5.2024

Recenze audioknihy – Muž jménem Ove

Muž jménem OveO lásce, pořádném nářadí a o tom, proč je důležité jezdit Saabem.

Toho starého protivu určitě znáte – všechno ví a umí nejlépe, nesmyslně škudlí, chová se jako samozvaný strážce pořádku v nejbližším okolí a neustále otravuje se zbytečnostmi, protože mu „jde o princip“. Jenže s Ovem život pěkně zametl.

Teď je mu 59 let, před několika roky ho vystřídali na pozici předsedy družstva vlastníků, nedávno mu zemřela žena a v práci ho poslali do penze. Copak se lze divit, že chce po svém okolí už jen klid na efektivně provedenou sebevraždu? Ve světě, kde lidé střídají značky aut a nedovedou si nic opravit vlastníma rukama, už pro něj stejně není místo. Ale jeho noví sousedi, kteří místo pozdravu nešikovně nabourají do Oveho poštovní schránky, a vlezlý toulavý kocour, který mu pořád courá po zahradě, to ne a ne pochopit… Audiokniha v podání výtečného Jana Vlasáka vypráví o přátelství, které dokáže vrátit chuť do života, i když se mohlo zdát, že ztratil smysl. Někdo ty mameluky přece musí naučit, jak se správně řídí a co to je pořádné auto!

Už v okamžiku, kdy jsem audioknihu začala poslouchat, jsem věděla, že půjde o kvalitní kus z audioknižního pole. A hned ze začátku mě poslech dostával natolik, že jsem se pořádně a zhluboka smála. Nicméně, v této audioknize nejde pouze o humor – i když nezastírám, že ten je tu velmi důležitý –, ale najdete tu i témata z vážnějšího soudku.

Smrt manželky, například. To bylo smutné i navzdory tomu, že se to stalo již před příběhem. Bylo mi kvůli tomu Oveho líto a chápala jsem jeho pocity. Když vám zemře někdo, s nímž jste strávili celý život a na kom vám záleželo, zanechá to ve vašem srdci hlubokou ránu, které třeba již nikdy nepůjde zacelit.

U poslechu audioknihy jsem se náležitě bavila. Hlas Jana Vlasáka k hlavnímu hrdinovi, Ovemu, pasoval naprosto dokonale. Jsem ráda, že se namluvení této knihy zhostil právě Jan Vlasák, a i když jsem si jeho obličej prve nevybavila, vůbec mi to nevadilo. Jako Oveho jsem si ho dokázala představit dokonale. Navíc se před a za každou kapitolou ozvala nějaká melodie, jež se posluchači parádně zaryje až do mozku a tak nucen si ji v hlavě bezmyšlenkovitě pořád přehrávat.

Možná je i lepší, že jsem jeho činnost dříve nesledovala, jelikož jsem si ho nepředstavovala jako známého herce, ale prostě Oveho. Starého mrzutého muže. Samozřejmě myšleno v dobrém slova smyslu. Ano, Ove takový byl, ale jak jsem brzy poznala, měl k tomu svůj důvod a ten byl zcela pochopitelný.

Který z důchodců s jeho chováním by mohl říct něco takového? Že má pro tu svou mrzutost důvod? Kromě očividné nepřátelskosti vůči dříve narozeným? Tipuji, že takových moc není – i když, samozřejmě, existují, to nepopírám.

Mám radost, že jsem měla tu čest si audioknihu poslechnout a ještě větší budu mít, když dáte na moje doporučení a tuto skvěle namluvenou audioknihu si poslechnete. Pevně věřím, že nebudete litovat, protože za poslech rozhodně stojí. Ať už kvůli humoru, či myšlenkám, které jsou jistě k zamyšlení. Minimálně proto, že zjistíte, že ne každý důchodce je stejný – a i kdyby ano, nemusí to být bezdůvodně.

Pokud máte navíc rádi Stoletého staříka, který vylezl z okna a zmizel, tuhle knihu – lépe pak audioknihu – už nesmíte vynechat stoprocentně.

Muž jménem Ove

Fredrik Backman (* 1981)
Pochází ze Stockholmu, pravidelně píše sloupky do švédských novin a na svůj blog. Jeho prvního románu Muž jménem Ove (2012; česky Host 2014) se jen ve Švédsku prodalo přes šest set tisíc výtisků a práva byla prodána do dvaceti pěti zemí. Po úspěšné prvotině autorovi vyšly další tři knihy: Saker min son behöver veta om världen (Vše, co můj syn potřebuje vědět o světě, 2012), Babička pozdravuje a omlouvá se (2013) a v říjnu 2014 nejnovější román Britt-Marie var här (Byla tady Britt-Marie).

Jan VlasákÚčinkující:

Jan Vlasák (* 1943)
Narodil se v Čáslavi, vystudoval brněnskou JAMU a následně se stal členem souboru divadla v Uherském Hradišti. Prošel mnoha scénami (Divadlo Petra Bezruče, Státní divadlo, Divadlo E. F. Buriana, Státní divadlo v Brně, Realistické divadlo, Rokoko i Národní divadlo), v současné době je členem souboru Městských divadel pražských. Účinkoval v řadě televizních inscenací a seriálů (Tři králové, PF 77, Hodina tance a lásky, Ordinace v růžové zahradě, Cesty domů, Cukrárna, Cirkus Bukowski, První republika) a filmů (Výchova dívek v Čechách, Milenci a vrazi, Vratné lahve, Bathory).

Název:                  Muž jménem Ove
Autor:                    Fredrik Backman
Interpret:               Jan Vlasák

Délka:                   8 hodin a 46 minut

Katalogové č.:     AK030
EAN:                     8594169480305

[[iframe width=”100%” height=”166″ scrolling=”no” frameborder=”no” src=”https://w.soundcloud.com/player/?url=https://soundcloud.com/onehotbook/sets/fredrik-backman-muz-jmenem-ove-cte-jan-vlasak-ukazky-u-audioknihy&auto_play=false&color=ec0515&theme_color=00FF00&show_artwork=true”]][[/iframe]]