Bezpečná banka – Phishing

Bezpečná banka - PhishingMiniseriál Bezpečná banka, který jsme si pro vás připravili a jehož cílem je vzdělávat a poskytovat užitečné informace v oblastech bezpečného používání internetu, internetového bankovnictví nebo platebních karet, začneme vysvětlením některých pojmů, které jsou používány internetovými piráty k získání přístupových hesel či PIN kódu vašich karet.

 

Phishing

Phishing (někdy převáděno do češtiny jako rybaření) – tímto pojmem se označují podvodné e-mailové zprávy, které na první pohled vypadají, že jsou odeslány přímo z vaší banky. Cílem takových e-mailů je získání vašich přihlašovacích údajů k internetovému bankovnictví nebo PIN kódu k platební či kreditní kartě a jejich následné zneužití.

Z čeho phishing čerpá?

* Nepozornost
* Důvěřivost
* Neznalost

Jak poznám phishingový email?

* Zpráva se tváří jako by byla odeslána z vaší banky. Toho se snaží docílit grafickou podobou e-mailu, zfalšováním adresy odesílatele apod.
* Zpráva může být psána špatnou češtinou nebo je v angličtině.
* Text může vypadat například jako informace o neprovedení platby, výzva k aktualizaci bezpečnostních údajů, výzkum klientské spokojenosti apod.
* V textu zprávy je link, který vás má nasměřovat na stránky vaší banky. Ve skutečnosti však odkazuje na jiné místo, na podvodné stránky.

Co dělat, pokud vám takový podezřelý e-mail přijde?

* Na zprávu v žádném případě nereagujte, na link neklikejte a zprávu smažte.
* Pokud jste link otevřeli, hrozí vážné riziko, že citlivé údaje, které jste zadali, budou zneužity. Okamžitě proto kontaktujte svou banku a zablokujte si služby jako například internetové bankovnictví či platební kartu a požádejte o vygenerování nových přihlašovacích údajů.
* V internetovém bankovnictví si můžete s okamžitou platností změnit PIN ke své debetní a kreditní kartě.
* Upozorněte na podezřelý email vaši banku.

Líbil se vám článek? Podělte se o něj s přáteli.