Pondělí, 20.5.2024

To peklo jsem si nevysnil

recenze knihy Novinářem v Číně

Již podle názvu knihy Tomáše Etzlera i jejího podtitulu Co jsem to proboha udělal lze usuzovat, že se nejedná o typicky odpočinkové čtení. V úvodu se čtenář dozvídá o dramatických událostech, které českého novináře zavedli právě do nejlidnatější země na světě, kde začal v roce 2007 pracovat jako zpravodaj České televize. Kvůli této pozici opustil svou slibnou kariéru u společnosti CNN a své dosavadní bydlení v Berlíně. Na cestě do Pekingu ho potom provázeli pochybnosti, zda skutečně neudělal chybu, že tak zásadním způsobem změnil směr svého života, a úvahy na toto téma ho po celou dobu, kterou v Číně strávil, neopustily.

Ve své knize Tomáš Etzler líčí velmi dopodrobna všechny možné aspekty života a práce novináře v Číně. Své zážitky popisuje tematicky podle nejzajímavějších reportáží, kterým se věnoval. A že se nejedná o témata nijak jednoduchá, je nadmíru jasné. Po již zmíněném dramatickém úvodu autor vykresluje svoje procitnutí z prvotního nadšení z hlavního města Říše středu. Následují kapitoly věnované jednotlivým okruhům reportáží.  Čtenář se tak již na počátku knihy dozvídá o nelehkém či spíše neexistujícím dětství studentů gymnastických škol, o katastrofálním stavu životního prostředí a jeho dopadu na život a zdraví obyvatel v nejpostiženějších regionech.  Je třeba, aby čtenář pamatoval na to, že se skutečně jedná o líčení práce zpravodaje, jehož úkolem je přinášet pravdivé informace o současném dění v Číně, a s ohledem na tamní režim a ekonomické strategie se v podstatě ani nemůže jednat o veselé čtení. Ač autor uvádí i úsměvné momenty, v porovnání s těmi náročnými, a to pracovně i lidsky, jich nebylo mnoho.

Novinářem v Číně - recenzeLze nanejvýš ocenit autorovu snahu vylíčit všechny události a okolnosti s jimi spojené co nejpodrobněji, kvůli čemuž musel strávit mnoho času nad všemi materiály, které za těch několik let v Číně nashromáždil. Nicméně tato snaha se vyplatila, protože výsledek působí nanejvýš upřímně, realisticky, poutavě a místy velmi napínavě. Autor žádným způsobem neskrývá svůj odpor k čínskému režimu, jeho hlavním představitelům a jejich přístupu. Svůj názor v knize také často podporuje nelichotivými jmény na adresu čínských straníků. Ovšem na druhou stranu také vyjadřuje úctu vůči většinové části populace, která žije ve velice náročných podmínkách bez naděje na dosažení spravedlnosti, standardní zdravotní péče či kvalitního bydlení, ale přesto neztrácí lidskost a dobrosrdečnost.

Statečnost a houževnatost čínských občanů vystupuje zejména v kapitolách o reportážích se sezonními dělníky, o případech nucené práce unesených osob, o nepokojích v Tibetu nebo o zemětřesení v S´čchuanu. Nad postupy čínského lidového zřízení čtenář žasne především ve vyprávění o natáčení se severokorejskými uprchlíky, s místními hackery nebo s nuceně přesídlovanými nomády z Tibetu.  Nadšení a opojení horami a horskou krajinou naprosto čiší z vyprávění z autorovy cesty do Tibetské náhorní plošiny a z natáčení přenosu olympijské pochodně na Everestu. Do knihy jsou zahrnuty i zážitky z cest, které za účelem dalších reportáží během pobytu v Číně podnikl do Jižní Koreje, Pákistánu a Hongkongu.

Na závěr lze vyjádřit především obdiv za to, že se autor k nesnadným tématům a vzpomínkám rozhodl vrátit a seznámit s nimi i veřejnost. Poskytují pozoruhodný obraz toho, jak práce novináře v Říši středu vypadá, a okolnosti, nad kterými se možná u nás na Západě příliš často zavírají oči.

Název knihy Novinářem v Číně
AutorTomáš Etzler
Žánr Literatura faktu, Biografie a memoáry, Cestopisy a místopisy

Nakladatelství Vyšehrad
Rok vydání2021
Počet stran400
ISBN9788076014633

Vyšehrad

Nakladatelství Vyšehrad je nejstarší fungující nakladatelství v České republice a za svou téměř devadesátiletou existenci vydalo více než tři tisíce knižních titulů. Těžištěm současné knižní produkce Vyšehradu je kvalitní naučná literatura zejména z oblasti historie, filosofie, religionistiky a teologie (edice Historica, Velké postavy českých dějin, Kulturní historie, Reflexe, Krystal, Světová náboženství, Teologie, Cesty), v posledních letech přibývá také titulů z přírodních věd (edice Spektrum). Pokud jde o beletrii, Vyšehrad dává prostor původním českým autorům (edice Tvář), stejně jako pečlivě vybraným titulům překladovým (Světová próza), skutečnou klasiku se pak snaží připomínat v edici Maják. Poezii je věnována edice Verše. Stálé čtenářské oblibě se těší rozhovory se současnými osobnostmi (edice Rozhovory). Vyšehrad se výběrově věnuje také knihám o zdravém životním stylu, specializovaným kuchařkám a dárkovým publikacím.

Palmknihy

Palmknihy jsou online knihkupectví plné e-knih, audioknih a nově také klasických tištěných knih. Jako největší obchod s e-knihami s nejdelší tradicí v Česku jsou odborníky na digitální čtení, rádi pomáhají těm, kdo se čtečkou začínají a na e-knihy lákají všechny bez ohledu na věk nebo oblíbený žánr. V přehledném a intuitivním e-shopu můžete v okamžiku vybrat, nakoupit, stahovat a číst. Nabídka tištěných knih je pak 100% skladem a objednávky jsou odesílány do 24 hodin. Na Palmknihách najdete lákavé slevy, e-knižní předprodeje, díky kterým se do žhavých novinek můžete pustit s předstihem, knižní tipy a dokonce i řadu e-knih zdarma.

Karolína Hanzlová

"Se svobodou, knihami, květinami a měsícem, kdo by nebyl šťastný?" Oscar Wilde