Sobota, 20.4.2024

Tip na audioknihu: Aristokratka na koni (recenze)

Aristokratka na konirecenze audioknihy
Evžen Boček – Aristokratka na koni

A je to tady! Další díl originálního, humorného příběhu o aristokratce Marii III. vyšel koncem loňského roku jak knižně, tak i v audiopodobě. Já jsem zkusila namluvenou verzi… A stálo to (ještě) za to?

Marie Kostková z Kostky, z části ještě Češka, ale už spíš Američanka, se nám vrátila, tentokrát s projektem „Aristokratka před smrtí“. Kdo četl první dva díly, ví, že obě předchozí Marie, jež mají na zámku své hrobky, zemřely v pouhých dvaceti letech. A tak Milada, manažerka pro styk z veřejností, která původně pracovala na Orlíku, vymyslela, že se z očekávaného skonu Marie III. musí vytřískat maximum (návštěvníků = peněz). Blíží se totiž čas jejích narozenin.

Jelikož se zámek neustále potýká s nedostatkem financí, každý dobrý nápad, jak přilákat „muflony“, je vítán! Otec už si nadšen připravuje novou, velkou pokladnu, Marie hubne do rakve, Deniska jako obvykle vyšiluje, matka truchlí nad neuváženým mileneckým vztahem lady Diany a konzervativní kastelán, hypochondrický zahradník a kuchařka paní Tichá řeší vlastní, samozřejmě vážné problémy… To vše před objektivem fotografů z Blesku! Z očekávání terna, které představuje sobotní titulní strana nejčtenějšího deníku v Česku, ale přijde zklamání, protože kníže Schwarzenberg je s šokující novinkou trumfne a vyfoukne jim tak veškerou pozornost…

V pořadí třetí díl série Aristokratka od skutečného kastelána Evžena Bočka pro vydavatelství OneHotBook opět namluvila herečka s nyní již třemi jmény Veronika Khek Kubařová (v roce 2015 se provdala za divadelního režiséra Pavla Kheka). Jejímu načtení nelze nic vytknout. Naopak, intonační rozsah této mladé dámy mě mile překvapil a místa, kde jako Marie kvílí, je nervózní nebo si popěvuje, že: „…svět je nádherný, růžový, béžový“ od Helenky Vondráčkové, svědčí o jejích hereckých kvalitách. Přednes je mladistvý a k obsahu sedí.

Co se týče samotného příběhu, téměř jediné, na co se dá postěžovat, je jeho délka. Dobře, Aristokratka na koni je trochu delší než druhý díl, ale nebylo by možné toho napsat víc, než dojde na knižní vydání? Rovněž salv smíchu oproti předchozím dílům, alespoň v mém případě, ubylo. Přesto jsem se ale dobře bavila, a to zejména při těchto popisech, jež možná nevědomky ukazují na autorovo podvědomí věřícího:

„Ne, ne a tisíckrát ne! Ty noviny se nezmění, ani kdyby je zaříkávaly všechny čarodějnice světa!“

Nebo konstatování po pozvednutí očí k nebi: „Tam se pomoci nedovoláš, Pohanko!“

Hodně se mi také líbilo autorovo opětovné využití známých osobností přímo v dějové lince. Až jsem si říkala, jestli autor nemá nějaký osobní problém s knížetem Schwarzenbergem, když si neodpustil připomenutí jeho aférky s „Ramlicí“, ale jelikož v předchozích dílech nešetřil ani Helenku Vondráčkovou, a teď vlastně tak trochu ani Lady Di, tak nejspíš ne.

Vzhledem k tomu, že jsem Aristokratku číslo 3 (vzhledem ke konci knihy nepochybuji, že budou ještě další „čísla“) poslouchala, chci ještě zmínit a pochválit hudební doprovod. Pěkný, skotačivý, čistě klavírní staccato koncert znělek se mi jako klavíristce trefil do noty a k příběhu samozřejmě úžasně ladil.

80 %

[[iframe width=”100%” height=”166″ scrolling=”no” frameborder=”no” src=”https://w.soundcloud.com/player/?url=https://soundcloud.com/onehotbook/evzen-bocek-aristokratka-na-koni-ucinkuje-veronika-khek-kubarova-demo-onehotbook&auto_play=false&color=ec0515&theme_color=00FF00&show_artwork=true”]][[/iframe]]

Problémy s modrou krví a rodinným sídlem doslova v Kostce. „Nejchudší zámek v Čechách“ zůstává věrný svému označení, a tak tu hraběcí rodinka ani personál rozhodně nemají ustláno na růžích. Místo davů návštěvníků se na zámku kupí neproplacené faktury za vodu a hrozí, že záhy bude největší atrakcí každodenní koupel obyvatel zámku v kašně s dešťovkou. Chce to nějaký nápad… Skvělým řešením se zdá být projekt, v němž se mladá aristokratka Marie III. před zraky návštěvníků chystá, po vzoru svých předchůdkyň, předčasně zemřít. Smrt by mohla přitáhnout senzacechtivé turisty, bulvární tisk jim udělá reklamu… a budou mít vyhráno. Jenomže všechno je opět jinak – projekt s aristokratkou v rakvi je mrtvý. A zabil ho kníže Schwarzenberg. Nikdy ale není tak zle, aby nemohlo být hůř. O tom nás s nevyčerpatelnou dávkou humoru přesvědčuje pokračování úspěšných audioknih Poslední aristokratka a Aristokratka ve varu.

Evžen Boček (* 1966)

Narodil se v Kyjově, kde navštěvoval základní školu i gymnázium, studoval na Univerzitě Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem a posléze Masarykovu univerzitu v Brně. Po ukončení studia učil na ZŠ Červené Domky v Hodoníně a poté byl zaměstnán v Národním památkovém ústavu jako kastelán na Státním zámku Milotice, čemuž se věnuje dodnes. Pod pseudonymem Jan Bittner vydal knihu Deník kastelána (1999, 2008, 2014), pod svým jménem romány Poslední aristokratka (2012, Cena Miloslava Švandrlíka 2012: Nejlepší humoristická kniha) a Aristokratka ve varu (2013) a Aristokratka na koni (2016).

Aristokratka na koni

Veronika Kubařová
Veronika Kubařová (* 1987)

Vystudovala herectví na Pražské konzervatoři. Díky absolventskému představení Kytice Jiřího Suchého v Divadle Konzervatoře získala možnost hrát v divadle Semafor. Po absolutoriu se přesunula do Městského divadla v Mladé Boleslavi, v letech 2011 – 2014 byla členkou souboru Městkých divadel pražských Rokoko a ABC, od ledna 2015 působí v Dejvickém divadle, ale hostuje i na dalších scénách. Na stříbrném plátně debutovala ve filmu Rafťáci (2006), následovaly role ve snímcích Nejkrásnější hádanka (2008), Ženy v pokušení (2010), Lidice (2011), Můj vysvlečenej deník (2012) nebo Tři bratři (2014).

Název:                  Aristokratka na koni
Aristokratka na koniAutor:                    Evžen Boček
Interpret:               Veronika Kubařová