Sobota, 20.4.2024

Zábavné a radostné chvilky dětství – recenze audioknihy Bylo nás pět

Karel Poláček - Bylo nás pětrecenze audioknihy
Karel Poláček – Bylo nás pět

Za sebou máme období Vánoc a mně bylo ctí užívat si tyto svátky radosti a pohody v přítomnosti postav, které od útlého dětství miluji. Dalo by se říci, že příběh, začínající legendární větou: „My hoši, co spolu chodíme, prožíváme všelijaká dobrodružství…“ je pro mě synonymem Vánoc. Snad každý rok v tomto radostném období můžeme najít stejnojmenný seriál, který mi byl vždy dobrým společníkem. Když jsem zjistila, že vyšla již i audiokniha, řekla jsem si, že si ji musím poslechnout a hlavním hrdinům se revanšovat. Udělala jsem to pro ně ráda a myslím si, že jsem si svátky v jejich přítomnosti úžasně užila. Nasmáli jsme se spolu, dělali jsme různé vylomeniny, ale vše s dobrými úmysly. Pojďte se k nám také přidat, věřte tomu, že litovat nebudete. Tento příběh vám zlepší náladu kdykoliv, nemusíte čekat jen na vánoční atmosféru.

Pokud se rádi vracíte do svých dětských let s touto audioknihou se vám to podaří na první dobrou. Vzpomenete si nejen na své vlastní dětské rošťárny, ale také objevíte dítě uvnitř sebe. Audioknihu si totiž může poslechnout naprosto každý. Její kvality ocení dítě, ale i dospělý člověk. Každý v příběhu najde něco, ho zaujme. Je to takové malé pohlazení po duši. S touto audioknihou se na chvíli zastaví váš čas a vyplní se zábavnými příběhy pěti malých chlapců, kteří pro svou zábavu dokážou udělat cokoliv. Příběh je tak známý, že vás v žádném případě nemůže zklamat. Spíše vás mile překvapí.

Knižní předloha této audioknihy vyšla již několikrát. Poprvé kniha vyšla v roce 1946, pak se dočkala dalších 30 vydání u různých nakladatelů, nejnovější pochází z nakladatelství LEDA a vyšlo v roce 2016. Audiokniha vychází v roce 2016 ve vydavatelství OneHotBook. Pokud byste si chtěli užít úžasně ztvárněný příběh malých hochů, neváhejte a pořiďte si audioknihu zde. Celým příběhem vás bude provázet sympatický hlas Jana Zadražila. Toho můžete znát například z televizních filmů Sněžná noc, Nepodepsaný knoflík a Bludičky, ale mohly jsme jej zahlédnout i v seriálech (např. Zdivočelá země, Cesty domů ad.), či celovečerních filmech (Labyrint, Proměny, Zemský ráj to napohled ad.).

Karel Poláček - Bylo nás pětObálka a název

Audiokniha Bylo nás pět mě zaujala svou veselou obálkou hned na prvního pohled. Je krásně oranžová a vyjímá se na ní pětice kluků, vše je nakreslené, nejedná se o žádnou fotografii. Obraz hochů na mě zapůsobil jako krásná karikatura, jež vystihuje jejich vlastnosti a osobnost. Klukům koukají z očí kulišárny. Můžeme tedy říci, že obálka i název audioknihy výrazně korespondují s náplní příběhu. Na obálce na mě nic nepůsobí přehnaným dojmem, vše je zpracováno úžasným a milým způsobem, který potěší opravdu každého.

Hlas vypravěče

Celé vyprávění na mě působilo velice milým dojmem. Hlas vypravěče tomu hodně přispěl, protože je medový, vše se mi tudíž krásně poslouchalo. Jan Zadražil si mohl při interpretaci klasického díla hrát se svým hlasem a vdechnout příběhu duši. S jeho přispěním se vše povedlo tak, jak mělo a příběh splnil veškerá má očekávání. Při poslechu jsem se mohla zasmát z celého srdce na místech, která to opravdu vyžadovala. Všechna tato místa jsou zvýrazněna aktivní prací s narátorovým hlasem. Dílo má svůj vtip jistý i na papíře, ale takováto interpretace je naprosto dokonalá. Posluchač si veškeré repliky dokáže krásně představit i s veškerými emocemi, kterých je dílo plné. Z celého díla srší spousta legrace, ať už té záměrné či té, která se stane ani nevíte jak. Vypravěč se úžasně vžil do své práce, dokázal vystihnout rozpoložení malých kluků a dodal jim patřičný charakter. Jan Zadražil se s tímto, troufám si říci nelehkým úkolem, popral velice dobře a vytvořil další úžasné zpracování tohoto „nesmrtelného“ příběhu. Ač má audiokniha krásných 7 hodin 40 minut, můžete očekávat, že se nebudete nudit, spíše se budete bavit od prvního slova až do toho posledního. Narátor si čtení patřičně užívá a skvělou atmosféru přenese i na své posluchače. Z poslechu této audioknihy jsem nadšená a užila jsem si jej.

Co se týče techniky čtení, musím ji pochválit. Jan Zadražil má precizní výslovnost, dokáže skvěle intonovat a vše, co vyřkne, je naprosto srozumitelné. Jeho projev je bezchybný a vybroušený. Velkou výhodou je, že se při vyprávění nebál měnit hlasy, nebál se pracovat s intonací – tato práce je zejména u tohoto díla žádoucí. Příběh vám zpestří volné chvilky. Rétorický výkon vypravěče je na výborné úrovni.

Děj audioknihy

Všichni jistě známe seriálové a knižní zpracování. Jedná se o obraz vesnického života vyprávěný očima malého hocha. Vše je tedy poměrně idealizováno a my si můžeme užívat idylických okamžiků, které popisuje ze svého úhlu pohledu malý Petr Bajza. Příběh působí vcelku reálně a často si při jeho poslechu můžete vybavit třeba některého ze svých sousedů, kteří mají podobné charakterové rysy jako například pan Fajst, či Kozí Kuncka. S některými postavami byste se rádi setkali osobně, od jiných byste nejraději utekli a už o nich nikdy neslyšeli. Některé charakterové rysy jsou však nadsazené právě z toho důvodu, že jsou popsány dětskýma očima. V určitých pasážích si však můžete všimnout někdy až dospělého jednání, např. ve chvíli, kdy chce Petr navštívit cirkus, nebo když v nemoci cestuje s přáteli do Indie. Toto dospělé chování je pak často zlomeno jedním jediným dětinským úkonem. Poslech této audioknihy musí dle mého názoru uchvátit snad každého čtenáře/posluchače.

Příběh je vyprávěn ve 13 kapitolách, v nichž se objevuje spousta dobrodružství a napínavých zážitků, které chlapci zažívají. Kapitoly jsou prolínány úchvatným odpovídajícím hudebním podkladem. Audiokniha působí velice zajímavým dojmem a jedná se o opravdu skvostný zážitek. Při poslechu nezažijete ani chvilku nudy.

Hudební doprovod

Hudba mě u tohoto díla dostala doslova na kolena. Celý hudební doprovod je hrán na housle, které jsou charakteristické pro vypravěče tohoto příběhu. Každá kapitola je uvedena tak, aby bylo znát, zda je veselá, či smutná. Pro veselé příběhy jsou zvoleny lidové písně, které jsou hrány v rychlejším tempu. Ty smutnější naopak získají lidovou píseň, která je zahrána falešně a rozvrzaně. Tento podklad často až tahal za uši, ale i tak se to dalo. Jako upozornění na smutnou pasáž je to vybráno dobře. Co se týká Petrova blouznění a cesty do Indie, je zvolen hudební podklad navozující indickou atmosféru. Hudba úžasně rámuje celý příběh a rozhodně si ji užijete.

Celkové hodnocení

Moje celkové hodnocení této audioknihy je velice pozitivní. Byl to pro mě nezapomenutelný zážitek a jsem ráda, že jsem si mohla zpříjemnit vánoční shon právě poslechem tohoto milého vyprávění. Vypravěčova práce s hlasem mě naprosto uchvátila a přenesla do malého městečka, kde jsem si s malými chlapci hrála, naučila jsem se plavat a vrátila jsem se do dětských let. Za skvělé zpracování a úžasné výkony patří všem zúčastněným velké díky. Náleží vám krásných 100 % hodnocení. A věřte, že si tuto audioknihu budu neustále přehrávat a vzpomínat na skvělé období dětství, které se jeví dětem jako dlouhé, a přitom je v kontextu celého života tak kraťoučké. Děkuji, že jsem se s vaší pomocí do tohoto období mohla vrátit.

Hodnocení: 100 %

[[iframe width=”100%” height=”166″ scrolling=”no” frameborder=”no” src=”https://w.soundcloud.com/player/?url=https://soundcloud.com/onehotbook/karel-polacek-bylo-nas-pet-cte-jan-zadrazil-audiokniha-onehotbook-demo&auto_play=false&color=ec0515&theme_color=00FF00&show_artwork=true”]][[/iframe]]

My hoši, co spolu chodíme, prožíváme všelijaká dobrodružství…
Oblíbené příhody Petra Bajzy i jeho kamarádů Čeňka Jirsáka, Tondy Bejvala, Edy Kemlinka a Pepka Zilvara ve zbrusu nové, vpravdě rošťácké audioknize! Syn majitele koloniálu se smíšeným zbožím na prvorepublikovém maloměstě vypráví o tom, co zažívá se svými čtyřmi kamarády. Mezitím dělá naschvály služce Kristýně (zvané Rampepurda, neboť pochází se vsi Rampuše), dobírá si boubelatého Otakárka Soumara z bohaté, obchodnické rodiny, tropí si legraci ze staromilce pana Fajsta a pokukuje po cukrářovic dceři Evě, za což se mu ostatní kluci smějí. Významnou událostí v Petrově životě je příjezd cirkusu, neboť se musí začít chovat slušně, aby se směl podívat na představení. Pak ale onemocní spálou a během horečnatého blouznění se mu zdá o velkolepé výpravě do Indie.

Karel Poláček - Bylo nás pět

Karel Poláček (1892–1945)

Patřil do okruhu autorů kolem Lidových novin, se kterými od roku 1922 soustavně spolupracoval. Psal sloupky a fejetony a působil i jako soudní zpravodaj. Roku 1939 z nich musel z rasových důvodů odejít a nesměl publikovat. V roce 1943 nastoupil do transportu do koncentračního tábora v Terezíně, rok poté do Osvětimi, odkud se už nevrátil. Ve svých románech a povídkách odhaluje hloupost a malost českého člověka. Mistrně se mu to podařilo v nedokončeném románovém cyklu, ale hlavně v humoristické knize Bylo nás pět, který napsal těsně před transportem do Terezína. Na maloměsto se v něm dívá očima dítěte, přičemž veškeré dění popisuje i jazykem tehdejších chlapců – tedy kombinací hovorového jazyka, obratů z dobrodružné četby a slohu školních prací.

Jan Zadražil (* 1975)

Absolvent Státní konzervatoře v Praze působil v řadě pražských i mimopražských divadel (např. Divadlo na Vinohradech, Divadlo Na Fidlovačce, F. X. Šaldy v Liberci, Pod Palmovkou, Jihočeské divadlo, Švandovo divadlo, Ta Fantastika) a dosud hostuje v dalších (Divadlo Company.cz, Veselé skoky, Husa na provázku, Divadlo v Řeznické, Divadlo Viola, Divadlo v Celetné…). Účinkoval rovněž v několika televizních filmech (Nepodepsaný knoflík, Sněžná noc, Bludičky), v seriálech (Manželská tonutí, Zdivočelá země, Rodinná pouta/Velmi křehké vztahy, Přešlapy, Cesty domů) a také v celovečerních snímcích (Vy nám taky, šéfe, Proměny, Zemský ráj to napohled, Labyrint). Hraje též v kapele Moje řeč.

Název:                  Bylo nás pět
Karel Poláček - Bylo nás pětAutor:                    Karel Poláček
Interpret:               Jan Zadražil

Délka:                   7 hodin a 40 minut

Katalogové č.:     AK115
EAN:                     8594169481159

Mezi autory OneHotBook patří například Kateřina Tučková, Tereza Boučková, Jaroslav Rudiš, Jiří Šulc, Jiří Hájíček, Vilma Kadlečková, Petra Soukupová, Evžen Boček, Stieg Larsson, Jo Nesb?, Jussi Adler-Olsen, Peter May, Henning Mankell, Lars Kepler, David Mitchell, Haruki Murakami, Gillian Flynn, Lyndsay Faye, Tom Robbins a další.

Ivana Pásková

Mou láskou jsou knihy, ty mě nikdy nezklamou. Čím víc jich přečtu, tím více životů a dobrodružství prožiju. (www.iwikovaknihovna.cz)