Sobota, 27.7.2024

Knižní tip: Králové bourbonu (recenze)

J. R. Ward - Králové bourbonurecenze knihy
J. R. Ward – Králové bourbonu

Fascinující kronika rodiny Bradfordových, dlouholetých neoficiálních vladařů světové mekky bourbonské whisky. Neustále přiživované bohatství jim zajistilo mocný vliv a výsady dynastie, která navenek dodržuje ušlechtilá pravidla miláčků štěstěny a vybraného vkusu, ale vytváří ostrou hranici mezi sobě rovnými a svými zaměstnanci, kteří dřou do úmoru jen pro blaho svých chlebodárců.

Hrdinka příběhu Lizzie, vynikající a uznávaná zahradní architektka, tuto křehkou mez překročí, když se zamiluje do marnotratného Lanea Bradforda, a málem přijde o všechno, co si v životě tvrdě vybojovala. Lane se po několika letech vrací domů a přináší s sebou i stíny minulosti, která skrývá nejeden bezohledný čin a řadu děsivých tajemství.

Po poměrně chladném počátku jara byly ovocné stromy v koutech cihlové zdi konečně v plném květu a křehké bílé okvětní lístky nesměle sněžily na cihlové cestičky pod hustými korunami.

Už dlouho jsem nečetla knihu o pracháčích. A tím myslím neskutečné boháče, kteří na výletě utratí stovky tisíc dolarů, a mají rezidenci, služebnictvo a majordoma a zahradníky. Hohó, zbožňuju ten luxus a taky fakt, že se dříve či později začnou odkrývat kýbly svinstva, které se dají příhodně zamést pod kobereček, pokud máte dostatek peněz. A které často pramení z nudy způsobené právě nadbytkem peněz. A tím myslím mraky peněz. A nejinak tomu bylo i u Králů bourbnou. (Téhle tématice se věnuje seriál „The Royals“, takže doporučuji, pokud jste fanoušky luxusu.)

Abych se měla taky fajnově, otevřel mi manžel ke čtení kanadskou whisky, abych věděla, o čem čtu, protože jsem nikdá nic takovýho fajnovýho nepila. A mám pár poznatků – s ledem mi to chutná víc a zjistila jsem, že existuje jak whiskey (irská a americká), tak whisky (skotská a kanadská). V knize se hodně rozebírá výroba a chuť bourbonu, což je poddruh whiskey, přesněji řečeno kentucká whiskey obsahující více než 51% kukuřice.

A teď k příběhu samotnému. Četl se velmi dobře a nejedná se o typickou ságu jednorázových románů, kdy se vesměs řeší úhlavní dvojice, maximálně se naťuknou jiné postavy, o kterých bude příští kniha. Docela zevrubně sleduje počínání a úhly pohledu 3 ze 4 dětí bohaté rodiny + jejich otce a samozřejmě Lizzie, která je hlavní ženskou hrdinkou této knihy.

Příběh se šmodrchal, až mi postupně docházelo, že ne všechno se v tomhle díle vyřeší. A kniha tak dostala úplně jiný náboj. V podstatě je v ní 5 dějových linek. Hlavní, která způsobuje problémy celé rodině, a potom problémy jednotlivých dětí. I Max, který se v této knize nevyskytoval, byl nakousnut, protože jsem cítila jisté vibrace směrem od reverendovy dcery. Ne, že by Lane a Lizzie nebyli fajn, ale Gin (+ Samuel T.!!!) a Edward mě prostě bavili víc.

Změnil jsem zasedací pořádek tak, abych měl Veroniku vedle sebe. Až jí vsunu ruku mezi nohy, poznáš to. Uvidíš, jak strne, ale vynasnaží se, aby na ní nebylo nic poznat, až jí udělám přesně to, co jsem právě provedl tobě.

Romantika má v knize velké zastoupení, ale stejně tak pudy a erotika. Vždyť ji napsala samotná J. R. (freakin‘) Ward, autorka erotických paranormálních romancí (viz dole). Takže není nouze o drsný sex, obscénní sex i o sex proti vůli. Jen tam neměla být dvakrát soulož prakticky ihned po pánově vyvrcholení – jako skutečně ihned. To už bylo moc i na mě. Ale jinak to bylo opravdu žhavé, drsné a šokující zároveň. A moc mě to bavilo.

„Hlavní“ postavy – Lizze a Lane – měli společnou minulost, takže ze začátku jsem naskočila do rozjetého vlaku. Jejich příběh mě sice bavil, ale jak jsem psala, tak Gin a Edwardovy linky mě bavily víc. Příběh Lizzie a Lanea byl jaksi nejjednodušší ze všech, asi aby bylo v knize dostatek prostoru pro nastínění celého příběhu. Jako jo, jiskřilo to mezi nimi a sex byl fakt, ale fakt, žhavý. Ale nějak jsem neuměla spolknout uměle vykonstruovaný rozkol mezi nimi.

Vyvolaný konflikt byl nelogický, násilný a klišé. Lane s Lizzie sdílel každý svůj problém až na tu jednu maličkost (zrovna tu), která je mohla rozdělit. A nestihl ji to prozradit, i když probrali všechno a i když by vysvětlení zabralo asi tak 5 minut, on si je nenašel. Řekl jí to někdo jiný. (Zdá se to jenom mně, nebo se scénáristé Arrow inspirovali umělým rozchodem Olicity právě tady? Je to jak přes kopírák.) Snaha Lizzie o nápravu je pak také přemrštěná a divná. Já stojím za Lanem a jeho postojem: „Nevěříš mi? Tak si běž.“ Autorka jako by měla ve všem jasno a už chtěla přejít k něčemu většímu, protože ty dva opravdu použila jen na představení příběhu a jeho aktérů.

Mám lehké výhrady k překladu (bohužel opět). Bourbon značky No. 15 byl jednou přeložen jako Patnáctka, jindy zase No. Fifteen nebo Číslo Patnáct. Ze spojení „každá jednotlivá“ rodina či firma mi vstávaly vlasy hrůzou na hlavě a „Povím ti to po lopatě.“ byl už opravdu vrchol.

Takže knihu k přečtení doporučuji, protože ty žhavé okamžiky a luxus prostě stojí za to a převažují mínusy, které jsem nastínila. A navíc mám takový dojem, že nás čeká mnohem víc, a já už se na to neskutečně těším. V létě by mělo vyjít pokračování – ou jé.

J. R. Ward (vlastním jménem Jessica Bird) je autorkou erotických paranormálních romancí, které se umisťují mezi bestsellery v New York Times a USA Today. Psaní bylo jejím koníčkem od útlého mládí a již před nástupem na univerzitu se pokoušela publikovat svůj první román. Studovala historii a historii umění se zaměřením na středověk. Poté přešla na studium práv na Albany Law School, kde získala titul. Po studiích začala pracovat v centru lékařské péče v Bostonu a mnoho let strávila ve vedoucích pozicích lékařských středisek. V roce 2001 se vdala za Johna Neville Blakemorea, který ji přesvědčil, aby se pokusila svou tvorbu publikovat. V následujícím roce vyšel její první román Leaping Hearts. Později se začala věnovat paranormálním romancím, které úspěšně vydává pod pseudonymem J. R. Ward. Za román From the First obdržela cenu RITA a za Lover Awakened (z cyklu Black Dagger Brotherhood) cenu Romantic Times. www.jrward.com

J. R. Ward - Králové bourbonuNázev knihy:     Králové bourbonu
Autor:                  J. R. WARD
Překlad:              Jiřina Stárková

Žánr:                    Literatura světová, Romány, Pro ženy

Nakladatelství:  BARONET

Rok vydání:       2015
Počet stran:       463

ISBN:                  978-80-269-0273-7
EAN:                   9788026902737

Formát:               120 x 195 mm

E-shop:              kniha       https://Baronet.cz

Ukázka z knihy: zde

Nakladatelství Baronet a. s.Nakladatelství Baronet a. s.
již od roku 1993 předkládá svým čtenářům bohatý ediční záběr – každým rokem vydává kolem 80 nových titulů, do dnešního dne je to již více než 2000 knih. Významný podíl na edičním profilu nakladatelství tvoří romány určené zejména pro něžné pohlaví, ale vydává knížky ze všech žánrových oblastí – od historického románu přes science fiction a fantasy až po militaria, detektivky i literaturu faktu. Tak, aby si v jeho edičním plánu mohl každý čtenář vybrat svou knihu.

Knihy Baronetu byste měli dostat ve všech knihkupectvích a všechny tituly, jež jsou dosud na skladě, najdete na webových stránkách www.baronet.cz.

– Největší a nejstarší obchod s elektronickými knihami v České republice. Jednoduše, pohodlně a rychle přímo ve všech dostupných formátech. Více než 11.000 e-knih na jednom místě.

Hana Láryšová