Sobota, 27.7.2024
FilmKultura

Recenze filmu Amnestie

Amnestie je film o největší vzpouře vězňů v historii Československa. Ta se odehrála v březnu roku 1990 ve věznici Leopoldov, která byla dlouhá desetiletí vnímána jako to nejkrutější nápravné zařízení v Československu, a my tuto vzpouru a událostí jí předcházející sledujeme očima jednoho z vězňů. Zároveň jsme svědky širších politických událostí té doby. Všechny příběhy jsou zde spojeny s porevolučními amnestiemi prezidenta Václava Havla, podle kterých film nese své jméno.

Herecké výkony jsou velmi přesvědčivé, a představitelé hlavních rolí si rychle získají vaše sympatie či antipatie v rámci filmu. Bohužel se během filmu neodehraje žádný výrazný vývoj postav, a tak zejména v druhé polovině už jsou všechny hlavní charaktery velmi dobře čitelné. A když už se děj dostane do momentu, kdy je postava konfrontována s něčím neočekávaným, děj se rychle otočí někam jinam, a tak všechny potenciálně důležité zvraty, kterých je tu tak pomálu, zůstávají ke škodě filmu takřka nevyužité. To ubírá na dramatičnosti, a hlavně sráží skvělé výkony herců.

Velmi pozitivně působí dobové vykreslení snímku. Je zde velmi dobře zobrazena politická situace doby, ve které se film odehrává. Zmíněnou situaci zde vnímáme z pohledu jednotivých postav, nikoliv davu, a tak můžeme pozorovat, jak snadno se revoluční “Pravda a láska” může změnit ze snových ideálů o svobodě na prázdnou politickou frázi, vyblednuvší v konfrontaci se starostmi každodenního života. Tvůrci filmu prokázali jistou formu odvahy, když dobu, často popisovanou černobíle, zobrazují v mnoha odstínech šedi. Novodobá historie Československa se často ani nedostane do osnov výuky studentů základních a středních, a tento snímek může fungovat jako velmi dobrá, a velmi přízemní, vstupní brána pro lidi, kteří o naší moderní historii mluví a slýchávají pouze sporadicky, ale rádi by tuto dobu poznali o něco lépe.

8 z 10

Mezi českými a slovenskými filmy se jedná o jeden z těch výrazně lepších počinů, a pokud máte rádi české a slovenské filmy, nebo filmy o československé historii, rozhodně si film nenechte ujít. Pro všechny ostatní nerozhodnuté diváky tu je číselný verdikt.

Jakub Rusňák

Mám rád hudbu, filmy, ponocování a hodně moc čaje. Sociální sítě -> /ExRusikk