Sobota, 27.7.2024

Tip na audioknihu: Karel IV. – Císař a synové (recenze)

Karel IV. - Císař a synovéJosef Bernard Prokop
Karel IV. – Císař a synové

Poslední díl série, v němž se setkáváme s osobou Karla IV. a můžeme sledovat pohled na události jeho očima. Karel IV. v tomto dílu řeší otázku dědictví. Musí přerozdělit své državy a panství svým synům. Jednou z hlavních otázek je, kdo nastoupí na trůn českého krále a římského císaře místo Karla. Otázka dědictví však dělá velké problémy mezi Karlem a jeho ženou Alžbětou. Ta by nejraději všechno předala svým synům, avšak nesmíme zapomenout na Václava, jejího nevlastního syna. Ten je ze všech Karlových synů nejstarší, a proto má automaticky nárok na dědictví královského a císařského titulu. Alžběta toto dědictví neuznává a s Karlem se hádá. Jak nakonec vše dopadne? Vyhraje slovo Karlovo, nebo se Alžbětě podaří prosadit své syny? Poslechněte si tuto audioknihu a objevte odpovědi na své otázky. Příběh pro vás bude neskutečným zážitkem.

Knižní předloha této audioknihy vyšla v roce 2015 u nakladatelství Fortuna Libri. V roce 2016 se o audio verzi zasloužilo vydavatelství OneHotBook. Pokud si ji budete chtít zakoupit, můžete tak učinit zde. Tento titul je již třetím dílem série, jež nese název Lucemburská pentalogie. Audioknize Karel IV. – Císař a synové předcházely tituly Karel IV. – Císař a císařovna (recenze) a Karel IV.: Tajný deník (recenze). Stejně jako v předchozích dvou dílech nás příběhem českého krále a římského císaře provází český herec Jiří Dvořák. Osobnost vypravěče můžeme znát například z pohádky Anděl Páně, Příběh Kmotra a seriálů Pojišťovna štěstí, Světla pasáže a Sanitka 2.

Obálka a název

Jelikož jsem slyšela už předchozí dva díly a moc se mi líbily, chtěla jsem vědět, zda mě stejně strhne i tento díl. Jelikož jsem již slyšela o dětství, dospívání a dospělosti Karla IV., chtěla jsem vědět, jaké bylo jeho stáří. Zajímala mě Karlova sňatková politika, ale i spousta dalších oblastí, o kterých by se dnešnímu člověku ani nesnilo. Zvědavá jsem byla na to, jak poslední okamžiky života tohoto velikána vidí autor. Obrázek na přebalu samotného CD je laděn do zelené barvy, i tentokrát je na něm vidět královská koruna, v níž je vyobrazen modlící se Karel. Již v předchozích dílech byla tato ožehavá tematika otevřena. Lidé tehdejší doby byly hodně pobožní a v tomto díle je to hodně znát a cítit. Při poslechu ve mně vyvstaly některé otázky, nicméně musím říci, že se vcelku brzy osvětlily a já dostala potřebné odpovědi.

Hlas narátora

Musím říci, že pokaždé, když slyším sametový hlas narátora, jsem v sedmém nebi. Jelikož už jsem jej párkrát slyšela, nečekala jsem žádná překvapení, avšak tentokrát nastala. Líbilo se mi, jak se narátor do děje vcítil a dokázal vložit potřebné emoce do postav. Tento díl emocemi přímo sršel. Objevuje se spousta nenávisti, lásky, lítosti, přetvářky, ale i spousta dalších. Zde dostal narátor široké možnosti pro seberealizaci a při poslechu bylo zřejmé, že si četbu opravdu užívá. Tento díl série považuji podle výkonu narátora za nejvydařenější. Práce s hlasem byla brilantní a Jiří Dvořák si s ním hrál od samého počátku až do úplného konce. I tentokrát se v audioknize objevuje velká spousta postav a s tím je spojeno i velké množství dialogů. I v této oblasti byla odvedena vybroušená kvalitní práce. Ať už vyzdvihneme časté měnění hlasů, nebo vkládání charakteru pomocí hlasu. Příběh jsem si úžasně užila. Jelikož se jedná o třetí díl, čekala bych, že na vypravěči již bude znát jistá únava. Překvapilo mě, že tomu tak nebylo a já mohla opět poslouchat plnohodnotný živý příběh.

Děj audioknihy

Třetí díl audioknih o Karlu IV. je opět naplněn spoustou důležitých informací o jeho životě. Můžeme sledovat jeho vztah s Alžbětou a jeho dětmi, zároveň však odhalujeme různá tajemství jeho života. Objevuje se jeho nemanželský syn, ale jistě objevíte i další, stačí vám jen pořádně nastražit uši a poslouchat. Budeme sledovat sňatkovou politiku, ale také boje o dědictví. Objeví se spousta rozkolů mezi Alžbětou a Karlem, jež se budeme snažit řešit společně s hlavním protagonistou. I tentokrát je audiokniha rozdělena tak, že jednotlivé kapitoly se skládají z několika stop, často se jednalo o 2, někdy 3 stopy. Celá audiokniha má pouhých 32 stop, i tentokrát mají každá maximálně 20 minut. Děj je plný akce, občas se objeví nějaký ten popis, ale již to není tak časté, protože prostředí kolem Karla již velice dobře známe z předchozích dílů. Příběh je dosti dynamický, což přisuzuji zejména velkému množství dialogů. Příběh mi ubíhal velice rychle a 8 hodin a 21 minut jsem měla poslechnutých během pár chvil. Jsem ráda, že jsem mohla prožít aspoň několik hodin po boku našeho velikána, který se zasloužil o rozkvět naší země.

Hudební doprovod

Wau, poslech této audioknihy hodně utíkal i díky působivému hudebnímu podkladu, jenž působil opravdu historickým dojmem. Hned jak uslyšíte první tóny, budete se cítit, jako byste se dostali do středověku. Výběr hudby pro tento díl byl velice podobný tomu, jenž jsme mohli slyšet již ve druhém díle. I v tomto díle si užijeme instrumentálních skladeb, ale i chorálů, které se mi líbily a mohla bych je poslouchat neustále kolem dokola. Veškeré písně jsou rytmické a často hrozilo, že bych se dala do tance klidně i na veřejnosti. Zajímavé je, že audiokniha byla orámována právě hudebním podkladem, všechny kapitoly byly odděleny znělkami a vy jste se tak mohli těšit na další příhody. Hektičnost z předchozího dílu zcela vymizela a my si tak můžeme užívat přesně to, co bychom od audioknihy očekávali, zejména tedy přímočarost a plynulost.

Celkové hodnocení

Audiokniha se mi velice líbila a hodnotím ji kladně. Můj obdiv mají jak autor, tak i vypravěč, kteří se s historickou postavou a jejím životem vypořádali velice dobře. Poslední díl série shledávám za nejvydařenější z celé série. Narátor měl vcelku volné pole působnosti a mohl se tak ve čteném textu realizovat a projevovat své kvality. Dílo jsem si užila od prvního tónu až do toho posledního. Vyprávění na mě působilo velice živým dojmem a já získala naprosto skvělý zážitek, jenž bych asi jinak nezažila. Dýchla na mě historie a já si to velice užívala. Jsem velice spokojená a mrzí mě, že už se v této sérii s Karlem bohužel nesetkám. Moje subjektivní hodnocení je nádherných zasloužených 100 %.

Pokud jste milovníky historie dějin českého království a rádi byste se vydali na cesty s Karlem IV., mohu vám tuto knihu vřele doporučit. Garantuji vám, že si užijete výbornou historickou jízdu.

Hodnocení: 100 %

[[iframe width=”100%” height=”166″ scrolling=”no” frameborder=”no” src=”https://w.soundcloud.com/player/?url=https://soundcloud.com/onehotbook/j-b-prokop-karel-iv-cisar-a-synove-cte-jiri-dvorak-audiokniha-onehotbook-demo&auto_play=false&color=ec0515&theme_color=00FF00&show_artwork=true”]][[/iframe]]

Třetí část Tajného deníku císaře Karla IV., přináší události z poslední dekády jeho života, tedy události let 1368-1378. Po slavné korunovaci císařovny Elišky se císař naplno věnuje získání římského trůnu a dalších držav pro nejstaršího syna Václava. Jako otec měl však tendenci poněkud nekriticky hodnotit jeho schopnosti a velmi toužil, aby právě on, následník, šel v jeho šlépějích. Alžběta naopak naléhá, aby opustil svou celoživotní koncepci a jednal proti ní. Nemůže přece stále prosazovat pouze nejstaršího, má přece i dva další syny. Stárnoucí a nemocný císař jen stěží odolává. A začínají se rovněž hlásit i hříchy minulosti v podobě ohrožení Karlova nevlastního syna Guillauma. Panovníka začíná zrazovat do té doby pevné zdraví, což však neznamená, že v pravý okamžik nedokáže osobně zasáhnout.

Karel IV. - Císař a synové

Josef Bernard ProkopJosef Bernard Prokop

Narodil se a studoval v Praze (varhany, klavír, hudební věda). Po krátké pedagogické praxi zakotvil roku 1992 v Českém rozhlase, kde je redaktorem a moderátorem. Kromě toho je také autorem více než dvou stovek rozhlasových pořadů, spoluautorem televizních pořadů (s režisérem A. Moskalykem) a autorem dvou divadelních her. Aktivně koncertuje na varhany, a to nejenom v Čechách, ale ve většině zemí Evropy. Je aktivní i v muzikologické práci, mj. je zakladatelem a předsedou České společnosti Jana Ladislava Dusíka. Vychovává mladé klavíristy v ZUŠ Jana Zacha v Čelákovicích. Ke Karlovi IV. má autor o to větší vztah, že někteří z jeho předků byli ve službách tohoto slavného panovníka a u jeho dvora.

Karel IV. ? komplet

Jiří DvořákJiří Dvořák (* 1967)

Narodil se v Brně, kde také vystudoval herectví na JAMU a vzápětí získal angažmá v Městském divadle. Účinkoval rovněž v šumperském a brněnském Mahenově divadle. V roce 1999 dostal nabídku působit v pražském Divadle na Vinohradech, jehož předním členem je dodnes. Na jevišti úspěšně ztvárnil spoustu dramatických postav od Shakespearova Macbetha i Jindřicha IV., Šmerala v Adině až po šarmantního Arthura Goringa ve Wildeově Ideálním manželovi. Televizní a filmoví diváci jej znají z filmů Vůně vanilky, Anděl páně, Operace Silver A, Zemský ráj to napohled či Příběh kmotra a ze seriálů jako Pojišťovna štěstí, Světla pasáže, nebo Sanitka 2.

Název:                  Karel IV. – Císař a synové
Karel IV. - Císař a synovéAutor:                    Josef Bernard Prokop
Interpret:               Jiří Dvořák

Délka:                   8 hodin a 21 minut

Katalogové č.:     AK103
EAN:                     8594169481036

Mezi autory OneHotBook patří například Kateřina Tučková, Tereza Boučková, Jaroslav Rudiš, Jiří Šulc, Jiří Hájíček, Vilma Kadlečková, Petra Soukupová, Evžen Boček, Stieg Larsson, Jo Nesb?, Jussi Adler-Olsen, Peter May, Henning Mankell, Lars Kepler, David Mitchell, Haruki Murakami, Gillian Flynn, Lyndsay Faye, Tom Robbins a další.

Ivana Pásková

Mou láskou jsou knihy, ty mě nikdy nezklamou. Čím víc jich přečtu, tím více životů a dobrodružství prožiju. (www.iwikovaknihovna.cz)