Sobota, 27.7.2024
Chrudim

Exkluzivně pro Chrudimka.cz: Rozhovor o cyklostezce do Pardubic

Stezka pro cyklistyO cyklostezce z Chrudimi do Pardubic se mluví hodně dlouho, ale letos se teprve začalo stavět. Na otázky portálu Chrudimka.cz a čtenářů odpovídal místostarosta Roman Málek.

Proč se začalo stavět až letos? Proč to tak dlouho trvalo? O stezce se mluvilo už hodně dlouho.

To máte pravdu. Vzpomínám si, když jsem ještě v rámci Občanského sdružení Altus pořádal na podporu výstavby této cyklostezky cyklojízdy do Pardubic v rámci Dnů bez aut. Jedné z nich se dokonce účastnil i tehdejší radní a později hejtman Pardubického kraje Ivo Toman. Nicméně když jsem před třemi lety přišel na radnici, tak jsem viděl zpracovanou studii a převzal přípravy tohoto projektu.

Roman Málek s Ivo Tomanem

Roman Málek na kole s Ivo Tomanem

Trasa se ale měnila, není-li pravda?
Ano, je. Trasa původně kopírovala dnešní I/37 a to včetně obchvatu u Medlešic. Jedna z místních realitních kanceláří pracovala zhruba rok s majiteli pozemku a to neúspěšně. Bohužel v této trase jsou zrovna pruhy polí napříč, takže to bylo hodně pozemků. Kromě toho jeden pruh měl někdy hodně majitelů. Například deset metrů potřebného pozemku má šest majitelů. Dokonce jsou i pozemky, kde není znám majitel či od roku 1989 nebylo zahájeno dědické řízení. Od nich všech potřebujete souhlas. Jenže čekat se nemohlo. Věděl jsem, že bude výzva k podání dotací a že když budeme čekat, nic nepodáme. Navíc někteří majitelé zásadně nesouhlasili s výstavbou cyklostezky. Prý zbytečný záběr zemědělské půdy.

Jak tedy vznikla nová trasa?
Skoro jako v pohádce. Mě to hrozně štvalo, že to nejde udělat, tak jsem vzal auto, doma foťák a jel se podívat na místo. Tehdy byla zima a tak jsem koukal, kudy trasu vést. A byla tam polní cesta. Hned jsem si nechal zjistit majetkový vztah a byla Pardubického kraje v celé délce. To mě potěšilo a úředníci vyjednali dlouhodobou výpůjčku. A podklady pro architekty jsem namaloval v obyčejném Malování ve Windows a  řekl: a tady by měla vést a tak ji nakreslete, jak je potřeba dle všech tabulek a směrnic. Možná to zní jako v pohádce, ale je to skutečně tak.

 

Trasa cyklostezky

Dnes již historický obrázek – takto vypadal náčrtek cyklostezky

Pole

Takto vypadala cyklostezka v zimě.

Původně ale měla vést až do Medlešic k nadjezdu?
Měla. Představa byla taková, že se udělají nové chodníky se smíšeným provozem a přitom se zruší křoví podél silnice a upraví se povrch chodníků přes Medlešice. Proběhlo i jednání na odboru dopravy a s osadním výborem. Za pět minut bylo vše vyřešeno a odsouhlaseno všemi. Jenže tři měsíce na to přišla na radnici petice, která požadovala zachovat současný stav. A rada města vyhověla, proto se nic nerealizuje v této části. Nicméně v současné době řeší Správa a údržba silnic Pardubického kraje zklidnění dopravy v Medlešicích a myslí na cyklisty.

Sledujete postup stavby?
Dá se říci že ano, ale spíše ze zájmu. Na radnici máme rozdělené působnosti a samotná stavba a hlídání dodavatelů a řešení případných problému řeší kolega Petr Řezníček se svým odborem. Podle mě stavba probíhá nadmíru dobře a co mám informaci, tak možná bude i dříve hotová. To si zaslouží poděkování všem, co na tom pracují.

Cyklostezka před dokončením

Cyklostezka je ve výstabě, ale již láká bruslaře a cyklisty.

 

Hodně je kritizováno napojení v Chrudimi. Co si o tom myslíte?
Z mého pohledu byly dvě varianty. Toto řešení a nebo žádná cyklostezka. Někdo by samozřejmě mohl říci, že je tu třetí varianta a tou je oddálení stavby. Já tomu nevěřím, protože si myslím, že by zastupitelstvo do této stavby nepustilo za nějaké dva či tři roky ze svého rozpočtu okolo deseti milionů místo současného zhruba milionu korun. Na druhou stranu si uvědomuji, že příjezd do Chrudimi není vůbec ideální. Nicméně vedení města jsem předložil dvě řešení, jak to vyřešit. Ještě před rokem jsme žili v domění, že stoupací pruh bude uvolněn pro cyklisty. To bylo za předpokladu, že se začne stavět ale obchvat. Takže teďka je to v nedohlednu.

Je pravda, že jste byl nařčen že cyklisty vedete tímto výjezdem do smrti?
Byl. Ale nevím, jestli tímto výjezdem. Myslím, že to bylo spíše tím, že je dovedu na kruhovou křižovatku u Bídy.

 

Městský architekt má údajně připomínky k cyklostezce. S čím nesouhlasí?
To se zeptejte jeho.

Zmínil jste se, že stavba vyjde zhruba na milion korun a přitom stojí deset. Jak to myslíte?
Na stavbu jsem podali žádost o dotaci z Regionálního operačního programu NUTS II. – Severovýchod a ona nám vyšla. Dostali jsme nějakých devadesát procent na realizaci. Takže město má tuto stavbu opravdu za hubičku. Kdybychom stavbu oddálili o jeden rok, tak bychom zřejmě už nic nedostali. V dotačním titulu sice bylo hodně peněz, ale protože se z něj platily i dopravní terminály, tak se rychle vyčerpal. Byť je až do roku 2013.

Stavba financována EU

Téměr celou cyklostezku zaplatila Evropská unie.

 

Pardubice nezačaly ještě stavět a když toto říkáte, začnou vůbec stavět?
Nejprve budou muset vyřešit pozemky. Z toho osobně mám velké obavy. Pak získat stavební povolení a nakonec požádat o dotaci. Mám ale strach, že se alokace financí nebude moc měnit, takže EU jim nic nedá. A podle mě jejich úsek může stát tak 40-50 milionů korun a to ze svého rozpočtu zřejmě Pardubice nedají. Takže pak tu existuje ještě Státní fond dopravní infrastruktury, ale když vidím částky, které dává do podobných staveb, tak je to na pětiletku minimálně. Třeba jsem ale velkým pesimistou a kolegům se to podaří vyřešit jinak.

 

Cyklostezka má být osvětlená, není to zbytečné?
Hodně jsme o tom diskutovali. Já byl pro. Stavbu jsme koordinovali s Pardubicemi a hovořili jsme, že bude celá trasa osvětlená. Sice Pardubice nestaví a kdy budou není vůbec jasné. Ale já měl názor takový, že když neosvětlíme nyní z dotace, tak to asi nebudeme dělat v budoucnu. A až by jednou jel někdo z Pardubic do Chrudimi večer, tak by od Medlešic jel po tmě. Mně to přišlo divné a říkal jsem si, že je to jako když jede na venkov. Nicméně osvětlení by mělo být regulovatelné, takže si můžeme rozhodovat, kdy budeme svítit. Stejně tomu je i v městském parku.

 

Kdy se bude cyklostezka otevírat?
Uvidíme podle dokončení. Bude to ale jistě letos na podzim.

 

Nebylo by dobré vybavit cyklostezku nějakými lavičkami a altánkem?
Taky mě to napadlo. Mně by se tam líbila ještě nějaká malá kaplička či alespoň obnovení dnes umístěného kříže u výjezdu k průmyslové zóně. Obávám se ale, že teď na to nebudou ale peníze či pozemky.

 

Bude mít stezka nějakého jméno?
Myslím si, že ne. I když mě napadlo třeba Pivovarská, protože nám končí v Medlešicích v hospodě (úsměv).

Letos jste se zúčastnil Cyklokonference 2009. Chystáte se ještě na obdobné akce?

V září v rámci týdnu mobility v Pardubicích proběhne workshop Cyklistická infrastruktura a její specifické aspekty. V listopadu zase Bike konference jako doprovodný akce veletrhu Bike Brno.

Děkujeme za rozhovor a čtenářům za zaslané dotazy.

Foto: archiv Romana Málka, Tomáše Holého, Městského úřadu Chrudim, redakce

Líbil se vám článek? Podělte se o něj s přáteli.