Čas podzimu – 8 pravidel, jak posílit imunitu (2. díl)

Konzumace probiotik, vitamínů, minerálů, zeleniny a hub je nezbytná v boji proti virovým a bakteriálním onemocněním. Přinášíme vám dalších pět osvědčených tipů, s kterými virové sezóně nedáte šanci.


4. Dostatek spánku

Se stresem je úzce spojován hormon kortizol zodpovědný za potlačení imunitních funkcí. Dostatek spánku nepotlačuje tvorbu cytokinů, které jsou schopny regulovat imunitní systém. Udává se, že bychom denně měli naspat optimálně tak 7,5 hodiny. Je vědecky podloženo, že pokud spíte pouze čtyři hodiny denně, můžete si snížit množství protilátek až o polovinu.


5. Eliminace alkoholu, nikotinu a stresu

Stres bychom rozhodně neměli řešit alkoholem nebo pokuřováním. Pokud zažíváte úzkost, jděte si zacvičit, meditovat, na procházku nebo na masáž. Alkohol totiž narušuje schopnost těla bránit se před infekcemi a poškozuje imunitní systém. Tabákový kouř se také podílí na snižování obranyschopnosti dýchacích cest a způsobuje oslabování imunitního systému.


6. Vyvážená strava

Říká se, že žijeme v době jedové právě i kvůli jednoduchým cukrům negativně působících na náš organismus. Tyto cukry totiž omezují schopnost bílých krvinek ničit škodlivé bakterie. S těmito pochutinami snadno přijímáme i nezdravé tuky ve formě trans nenasycených mastných kyselin (oplatky, dezerty, trvanlivé pečivo apod.). Nahradit je můžete ovocem, zeleninou a cereáliemi. Vždy si dopřávejte kvalitní bílkoviny, nenasycené tuky a komplexní sacharidy. Pokud již pozorujete nachlazení, zvyšte příjem ovoce, zeleniny, polévek, zázvoru, česneku a čaje. Rozhodně se vyvarujte fastfoodovým produktům, instantním polévkám, alkoholu, slazeným nápojům nebo kávě.


7. Aktivní pohyb

Nepředstavujme si pod tím ihned dřinu v posilovně, pro zdravé tělo pro začátek postačí pravidelné svižnější procházky. Pobytem na čerstvém vzduchu se naše tělo stává odolnějším v boji proti různým virům a bakteriím. Místo použití výtahu vyjděte pár pater nebo místo hromadné dopravy dojděte několik zastávek pěšky. Zařaďte také oblíbenou sportovní aktivitu, například vyzkoušejte squash, zumbu, power jógu nebo třeba tanec.


8. Otužování a saunování

Velmi příznivě působí střídání pobytu v horkém a studeném prostředí. Dýchací cesty vám uvolní saunování (například finská sauna nebo kryosauna). Ideální pobyt v sauně je v rozmezí 8 – 15 minut a dopřávejte si ji alespoň jednou týdně. Střídání pobytu v sauně a při ochlazování opakujte alespoň třikrát. Rozhodně tyto radovánky vynechejte při akutní nemoci. S domácím otužováním byste měli začínat opatrně. Stačí denně se po krátkých intervalech sprchovat vždy o stupeň chladnější vodou.

A tip na závěr. Na posílení imunity údajně pomáhá povídání si. Osamělost totiž přináší obdobná rizika jako kouření patnácti cigaret denně. Musí se ale jednat o příjemnou konverzaci, protože naše tělo neošálíme. Při konverzaci se vyhněte sarkazmu, nadřazenosti, urážkám a tělo vám poděkuje.

 

Líbil se vám článek? Podělte se o něj s přáteli.