Čas podzimu – 8 pravidel, jak posílit imunitu (1. díl)

V době virových onemocnění většinou nestačí dodržovat pouze základní hygienická pravidla, i když jsou nezbytným pilířem našeho úspěchu. Zlepšete si obranyschopnost těmito osmi pravidly.

 

1. Zdravá střeva

Že naše strava prochází žaludkem všichni víme, ale co opomíjená střeva? Víte, že mají svůj vlastní nervový systém a podílí se na našem imunitním systému až v 70 %? Střevní mikroflóra by měla být v rovnováze. V našem boji bychom měli střevům pomoci konzumací probiotik třeba v přirozené formě, jako jsou jogurty, kysané zelí, kefír, acidofilní mléko nebo třeba kimchi. Tím můžeme zabránit autoimunitní reakci a nemocem. Rozhodně se vyhněte průmyslově zpracovaným potravinám a dejte přednost těm základním.

 

2. Pomohou vitamíny, minerály a kyselina listová

Je důležité si pamatovat začátek abecedy. Kromě vitamínu A a B je nezbytným pomocníkem vitamín C se svou úžasnou schopností zkrátit dobu nachlazení. Denně bychom měli přijmout okolo 80 mg. Zvyšte příjem pokud prožíváte zvýšené stresové období nebo kouříte. Tak proč si nedopřát každé ráno vlažnou vodu s vymačkanou citronovou šťávou oslazenou medem? Tím po ránu tělo dobře nastartujete, a dokonce odplavíte toxiny.
Vitamín D v letních měsících snadno získáme ze slunce. Pozor, je přijímán pouze samotným tělem. Přes oblečení bohužel potřebné množství nepronikne. Je nejvíce spojován se správnou funkcí imunitního systému a denní příjem je doporučován mezi 200 – 2000 IU. Zařaďte do svého jídelníčku vajíčka, hovězí maso a ryby.
Protizánětlivě také působí vitamín E, který je přítomen v rostlinných olejích. Bez minerálů by to ale také nešlo. Jejich nepřítomnost totiž způsobuje oslabení imunitního systému a zinek navíc snižuje riziko respiračních infekcí. Najdeme ho například v luštěninách, kešu oříškách, dýňových semínkách, špenátu, kuřeti, celozrnných obilovinách nebo v hovězím mase.
Kyselinu listovou obsahuje zejména zelená zelenina. Do svého jídelníčku zařaďte okurky, celer, zelené fazolky, růžičkovou kapustu, chřest, zelí nebo třeba ledový salát. Tyto všechny pochutiny můžete dochutit česnekem s antimikrobiálním účinkem. V neposlední řadě toxiny je schopen spolehlivě odstraňovat zázvor. Dopřávejte si ho již při prvních náznacích nachlazení.

 

3. Houby, koření a bylinky

Speciální odrůdy hub jsou schopny zvyšovat aktivitu bílých krvinek, a tím pozitivně působit na náš imunitní systém. Cizorodé látky spolehlivě pohltí tzv. makrofági. Ty obsahují medicinální houby jako je reishi, shiitake nebo cordyceps. Dobrou službu vám poskytne i hlíva ústřičná. Se stresem vám pomůže ženšen a imunitu rovněž podpoří echinacea. Všechny tyto základní potraviny můžete doplnit kurkumou nebo pepřem s hřejivým účinkem.


A jaká jsou další pravidla se dočtete v druhém dílu.

 

Líbil se vám článek? Podělte se o něj s přáteli.