Smrt nadruhou

recenze knihy Zločin na stříbrném plátně

„Dřív nebo později se to muselo stát; nebylo zbytí. Nebo snad ano? Dokončit film, žít a nechat žít?

Ne; od začátku byo jasné, že úspěch si téměř jistě vyžádá smrt. Nadešel ovšem už ten správný čas?“

Na pokračování série s tak trochu výstředním vyšetřovatelem Eliášem Sattlerem jsme si museli trochu počkat, jeho vydání bylo avizováno na únor roku 2020, ale nakonec bylo přesunuto až na podzim, což mě mrzelo, ale teď už vím, že čekání stálo zato, a po přečtení knihy také vím, proč se vydání opozdilo, a autorovi tímto odpouštím, protože se jednalo o krásný důvod zdržení.

Je neobvykle teplý říjen roku 1929, mladý producent Milan Milton Kyncl má velké ambice, chce natočit první zvukový film, jenže, co když do jeho plánů zasáhne smrt? Ještě, než se tak stane, je Eliáš Sattler pověřen samotným autorem literární předlohy, aby prošetřil, zda se natáčený snímek drží jeho předlohy a spěje ke zdárnému konci, vždyť je také jedním z investorů filmu. Co Eliáš zjistí? A co když se mu na paty pověsí senzacechtivý novinář Verecký, kterého Sattler nemůže vystát, a to nejen proto, že ho v jednom z článků nazval čmuchalem? Nezradí ho tentokrát jeho již léty trochu otupělý dokonalý čich? Pojďte proniknout do světa stříbrného plátna, kdy se herci scházeli na Barrandovských terasách nebo v Rokoku a kdy se začínaly rodit myšlenky na zvukový film. Jaké důvody povedou ke zločinu tentokrát?

„Kdepak – ani omylem nudný profesor. Kdyby si pro něj Martin měl vymyslet jinou totožnost teď, jako kdyby ho obsazoval do filmové role, byl by to…

Detektiv. To bylo ono. Soukromý detektiv, jako Stuart Webbs nebo Joe Deebs. Ale ne tak akční jako oni. Tenhle byl typově spíš od Doyla nebo té Christieové, podle níž počátkem roku v Německu natočili film.“

Tak jako již v předchozích knihách nás autor uvede do atmosféry doby, v níž se příběh odehrává. Opět má skvěle nastudováno prostředí, do kterého děj zasadil a my máme pocit, že sedíme po boku herců, kteří, když zrovna nehrají, scházejí se na Barrandovských terasách v době jejich největší slávy, anebo že je doprovázíme, převlečeni do kostýmu, na filmařský ples. Dozvíme se, jaké filmové ateliéry v té době v Praze byly, jací producenti a režiséři měli vydobyté již své místo pod sluncem. Autor skvěle propojuje fikci se skutečnými událostmi, fiktivní postavy se skutečně žijícími osobnostmi. A my s očekáváním vyhlížíme, kdy se na scéně objeví i autorův dědeček Adam Křížek, dobrý přítel Eliáše Sattlera, a tak trochu Eliášův Wattson. Tentokrát nám nechá autor nahlédnout i do Křížkova soukromí a staneme se svědky jedné jeho radostné, ačkoliv velmi vypjaté, životní události.

Zločin na stříbrném plátněI když se to v knize nehemží krvavými či násilnými scénami, autor dokáže gradovat napětí a udržet si čtenářovu pozornost jiným způsobem. Když spolu s Křížkem stopujeme jednoho z herců, pomalu ani nedýcháme. Nebo když je vyšetřovatel pozván na spiritistickou seanci, která má nečekané vyústění, poté již knihu nemůžeme dát z ruky, dokud se nedozvíme pravdu. A co teprve, když krach na newyorské burze dolehne i na jednoho z českých finančníků a on se rozhodne k zoufalému činu, který však má nemilé důsledky pro český film. Ačkoliv z knihy nečiší prvoplánové napětí, je velmi čtivá, napínavá a rozuzlení bylo pro mě opět nečekané.

„Vyšetřovatel se obrátil k odchodu, když za ním režisér ještě zavolal: „Sattlere! Je pravda, co se píše o tom vašem čumáku?“

„Co přesně, prosím, máte na mysli?“

„Však víte co, čmuchale!“

Prostředí herců umožnilo autorovi pracovat s nejrůznějšími typy postav a zároveň znesnadňovat práci samotného vyšetřovatele, který to neměl tak jednoduché, protože se často sám sebe musel ptát, zda jsou jejich emoce skutečné, či zda se nejedná o skvělé herecké vystoupení. Ale ne nadarmo dostal novinářskou přezdívku jedinečného čmuchala.

Na konci knihy opět nechybí autorovo slovo, kdy nám osvětlí, co bylo pouze vymyšleno, co bylo trochu upraveno a co se opravdu stalo. Na toto závěrečné slovo jsem vždy velmi zvědavá.

Kniha má opět nádhernou obálku, která zachycuje kouzlo němých filmů, a skvěle zapadá mezi předchozí obálky celé série.

„Sattler proklouzl za reflektory a vyhlédl na finančníka zpoza klavíru režiséra Antona. Také Lenoch se rozhlížel a procházel stříbřitě osvětleným ateliérem dál a dál, jako zlosyn zachycený na stříbrném plátně. Scházel už jen patřičný mezititulek… a hrdina-detektiv vybavený revolverem, kdykoliv připravený namířit hlaveň a stisknout spoušť.“

Knihu doporučuji všem milovníkům historických detektivek a všem, kteří se chtějí na okamžik přenést do konce zlatých dvacátých let a nahlédnout do filmařského prostředí. Přesvědčíte se, kam člověka může dovést touha po slávě a penězích.

Tentokrát nás sice závěrem autor neláká na další svoji knihu, ale věřím, že tato krásná detektivní série bude pokračovat dál, a jsem moc zvědavá, do kterého období nás přenese. Jelikož díly, které již vyšly, se odehrávají v celkem značném časovém rozestupu.

„Eliáš Sattler přemítal o tom, co bylo a nebylo, co by bývalo mohlo být a nestalo se. Beze špetky triumfu, jen s podivným nastupujícím pocitem klidu, myslel na právě uzavřený případ i na věci tak vzdálené jako válečná léta.“

Moje hodnocení je 95 %.

Série neztrácí na své kvalitě a zajímavosti, a pokud vás recenze zaujala, doporučuji začít prvním dílem série, a to Smrt má vůni inkoustu (recenze) a pokračovat Strachem za oponou (recenze).

 

Název knihy Zločin na stříbrném plátně
AutorVilém Křížek
Žánrhistorická detektivka
  
Nakladatelství MysteryPress
Rok vydání2020
Počet stran384
ISBN978-80-7588-239-4
  
Nákup knihy www.mysterypress.cz
Nákup e-knihy www.palmknihy.cz
Databáze knih www.databazeknih.cz

 

MysteryPress

Nakladatelství Mystery Press se od svého založení v roce 2015 velmi rychle etablovalo na tuzemském knižním trhu jako specialista na detektivky, thrillery a krimi romány. Mystery Press v současnosti vydává zejména anglo-americké autory, z nichž pro české čtenáře objevilo například Angličany Stevea Robinsona (genealogický thriller Stopy v krvi) a Tima Weavera (již dotiskovaná drsná krimi Bez slitování), ale nebojí se ani velkých amerických jmen, jako jsou Janet Evanovich (v TOP 10 amerických bestselleristů) či Dan Simmons (holmesovský román Páté srdce). Brzy začnou pod logem Mystery Pressu vycházet rovněž knihy českých autorů, a to především v subžánrech klasické a historické detektivky, mysteriózního thrilleru či procedurální krimi.

www.mysterypress.cz



Palmknihy

Palmknihy jsou online knihkupectví plné e-knih, audioknih a nově také klasických tištěných knih. Jako největší obchod s e-knihami s nejdelší tradicí v Česku jsou odborníky na digitální čtení, rádi pomáhají těm, kdo se čtečkou začínají a na e-knihy lákají všechny bez ohledu na věk nebo oblíbený žánr. V přehledném a intuitivním e-shopu můžete v okamžiku vybrat, nakoupit, stahovat a číst. Nabídka tištěných knih je pak 100% skladem a objednávky jsou odesílány do 24 hodin. Na Palmknihách najdete lákavé slevy, e-knižní předprodeje, díky kterým se do žhavých novinek můžete pustit s předstihem, knižní tipy a dokonce i řadu e-knih zdarma.

www.palmknihy.cz

Líbil se vám článek? Podělte se o něj s přáteli.

Pavla Velehradská

Matka, dcera, manželka a vášnivá knihomolka, která zbožňuje svět knih. (osobní blog)