Neděle, 19.5.2024

Knižní tip: TICHÉ DÍVKY (recenze)

Eric Rickstad - Tiché dívkyrecenze knihy
Eric Rickstad – Tiché dívky

Eric Rickstard se již v úvodu snaží své čtenáře navnadit velice poutavou anotací o provokativním, ambiciózním a nezapome-nutelném příběhu ve stylu severské krimi. U nás doposud první vydaná kniha od amerického spisovatele si již na databázi vysloužilo okolo 85% kladného hodnocení. Při zkoumání díla jsem se těšila, že tu máme dalšího Johna HARTA, který ne nadarmo patří k americkým špičkám v detektivním odvětví.

Tiché dívky (The Silent Girls) je příběh, který začíná nálezem opuštěného auta nedaleko Vermontu. Autem, které patří teprve šestnáctileté a již zplnoletněné dívce Mandy. Hlavním neoficiálním vyšetřovatelem podivného zmizení se ujímá soukromý detektiv Frank Rath za spolupráce svých bývalých kolegů detektivů. Jeho vyšetřování odhalí i ty nejtemnější zákoutí lidského chování a čím blíže je zkoumá, tím více dostává do nebezpečí nejen sebe, ale také svoji dceru Rachel.

“Detektiv” Rath v průběhu vyšetřování objevuje a spojuje několik případů zmizelých děvčat z různých zákoutí amerického státu, ale stále mu uniká to podstatné. Ten klíč, dle kterého si vrah dívky vybírá a ty pak záhadným způsobem bez jakýchkoliv stop mizí. Jak je to ale možné?

Klidně bych ještě mohla s popisem pokračovat takové dva odstavce, ale obávám se, že bych prozradila ty nepodstatné detaily, které dodávají celému případu to správné napětí. Je to stejné, jako když Vám někdo odhalí v recenzi vraha, který je v půlce knihy odhalen. To Vám, jako budoucím čtenářům nechci udělat. Proto se držme tohoto krátkého popisu jakožto motivaci pro další čtení.

Hned teď na místě bez váhání Vám můžu slíbit, že klíč, dle kterého jsou dívky vyhledávány a mnohé z nich i zabity je opravdu postavený na hlavu, chápejte v dobrém slova smyslu, a já sama chvilku nevěřícně zírala s otevřenou pusou, jestli si náhodou pan autor nedělá ze čtenářů žerty. Za tento motiv by se nemusela bát ani mistrná dvojice Lars Kepler. Eric Rickstard se pokusil šokovat a napínat příběh, což se mu v tu danou chvíli opravdu povedlo. A já se těšila na další a ještě napínavější průběh.

Bohužel, toho se mi opravdu nedostalo. Kdybych měla zhodnotit celý příběh, tak až na prostřední část a poslední dvě stránky, které nechají čtenáře v napětí, jak to vlastně dopadlo, byl celý příběh zbytečně natahovaný, chvilkami až nudný a dle mého se autorovi bohužel povedlo knihu prošpikovat hluchými místy. Opravdu velká škoda, protože z námětu celé knihy by se podařilo vykřesat mnohem víc. Přestože děj byl, jak jsem již říkala, zbytečně natahovaný chyběl mi zde mnohem detailnější popis, díky němuž bych dokázala v hlavě pomocí takzvané literární apercepci vytvořit vlastní ,,film,,. V průběhu čtení jsem často opomíjela fakt, že je samotný příběh posazen do zimního období plného sněhových závějích. Autor si namísto sáhodlouhých pasáží měl zaměřit na popis prostředí, které vytváří takzvanou omáčku pro příběh.

Je to čistě můj osobní názor a ten se jak je vidět vymyká průměrnému hodnocení třeba na databázi knih. Průměrně napsaný příběh, který postrádá větší citlivost pro hru se slovy. Možná bych tuto knihu poskytla například Larsu Keplerovi, ať zkusí knihu přepsat a to by byla pecka! Pokud patříte k nenáročným čtenářům detektivek, kniha je dělaná přímo pro vás. Jestli se ale vyžíváte stejně jako spíše v severských detektivkách nebo hledáte kvalitní americkou četbu, doporučuji v prvním případě Larse KEPLERA a v tom druhém bezkonkurenčního amerického Johna HARTA

Eric Rickstad - Tiché dívkyNázev knihy:         TICHÉ DÍVKY
Autor:                      Eric Rickstad
Překlad:                  Vratislav Kadlec

Nakladatelství:       HOST
Rok vydání:            2016
Počet stran:            430

ISBN:                       978-80-7491-774-5
EAN:                        9788074917745

E-shop:                   kniha – http://nakladatelstvi.HOSTbrno.cz

HostNakladatelství Host vydává především kvalitní českou a překladovou prózu, poezii, literární teorii i literaturu naučnou. Odborné publikace se zaměřují především na historii, sociologii, jazykovědu, osobnosti filmu i další obory. V posledních letech se velmi výrazně rozšířila řada překladové beletrie, severských kriminálních románů a thrillerů. Nově Host hledá kvalitní knihy i v oblasti žánrové (sci-fi a young adult) a dětské literatury. Relativně nedávno našla v Hostu přístřeší i prestižní edice Česká knižnice, která zájemcům nabízí kvalitní ediční zpracování děl českých klasiků. Naší cílovou skupinou jsou jednak lidé, kteří se zabývají literaturou „na vyšším stupni” (studenti, učitelé apod.) a dále průměrně či spíše nadprůměrně nároční čtenáři, kteří se u knih chtějí bavit a odpočívat, avšak spotřební a braková literatura je pod jejich úroveň.

– Největší a nejstarší obchod s elektronickými knihami v České republice. Jednoduše, pohodlně a rychle přímo ve všech dostupných formátech. Více než 11.000 e-knih na jednom místě.