Čtvrtek, 16.5.2024

Recenze audioknihy – Dívka v pavoučí síti

Dívka v pavoučí sítiPojem Milénium má v literárním světě své nezaměnitelné místo a dnes už se jedná prakticky o legendu. Těžko věřit, že Stieg Larsson byl původně se svými romány v nakladatelství Piratförlage odmítnut. Dvakrát. Vydání svých knih pod patronací Nordstedts se nakonec nedožil, zemřel několik měsíců před tím, než se mezi čtenáře dostali Muži, kteří nenávidí ženy.

Není tajemstvím, že Larsson měl připravené synapse na deset dílů a spousty čtenářů zasáhlo zklamání, že už se zřejmě nikdy nedozví, jak to bylo s jejich oblíbenými hrdiny. A pak literární svět obletěla zpráva, že se našel někdo dostatečně odvážný, aby v Miléniu pokračoval.

David Lagercrantz na sebe vzal vskutku nelehký úkol a přestože by se na první pohled mohlo zdát, že má cestičku pěkně umetenou, postavy vymyšlené a dychtivý čtenáři mu budou novou knihu rvát z rukou za každou cenu, osobně bych měla z podobného úkolu bezpochyby posvátnou hrůzu. Ale dost už okecávek, pojďme se podívat, jak se s tímto úkolem David porval.

Kde začít, inu, Milénium je takříkajíc v tahu, peníze nerostou na stromě a inzerentů bleskově ubývá. Mikael Blomkvist má zřejmě svá nejlepší novinářská léta za sebou a syndrom vyhoření mu důvěrně klepe na rameno a jemně se mu naklání k uchu, aby se mu do něj vysmálo. Investigativní noviny tak spolkne novinářský gigant. Nic překvapivého, takové trošku klišé, aby to bylo na začátku pěkně na pytel a čtenář se klepal o budoucnost svých oblíbených hrdinů.

Lisbeth se skrývá ve svém bytě, odkud vede svou soukromou hackerskou válku a nezastaví ji ani nejmodernější a nejvymakanější zabezpečení takové agentury, jako je americká NSA. S humorem a cynismem jí vlastním, se vesele prohrabe v nejutajovanějších souborech a pak všem ukáže virtuální prostředník. Netřeba dodávat, že takhle se přátelé zrovna nevytváří.

A v neposlední řadě tu máme geniálního vědce, který nepracuje na ničem menším, než na umělé inteligenci. Netrvá to zase tak dlouho a světoznámý vědátor je zavražděn přímo před očima svého autistického syna. Zábava může začít.

Ne, rozhodně nebudu porovnávat Larssona s Lagercrantzem. Ono to totiž dost dobře nejde. Stieg byl novinář, předtím, než něco napsal, provedl důkladnou přípravu a ve svých knihách se zaměřoval na politický a sociální systém, kritizoval, co to šlo, nebyl mu cizí ani feminismus. Kdežto David posunul Milénium do moderní doby a ve výsledku z něj učinil ryzí techno-thriller. Příběh je hustě prošpikován výlety do virtuálního světa, hromadou rovnic, prvočísel a šifrování a protentokrát tu zběsilou technickou omáčku nezachrání ani svérázná Lisbeth Salanderová. Ta navíc oproti předchozím dílům ztratila něco ze svého neortodoxního šarmu a v nejnovějším díle byla její postava osekána na chladnokrevnou superhrdinku. Což o to, ta holka už přežila kde co, na druhou stranu mi přijde, že to předtím zvládala s větší grácií.

I tak si myslím, že autor se dokázal svého úkolu zhostit důstojně a vzdal tak hold původní trilogii i zesnulému Stiegu Larssonovi. Jen nedokázal vybudovat stejné napětí, jakým se vyznačovaly díly předchozí, přestože se o to vehementně snažil. Plusovým bodem budiž to, že se nesnažil kopírovat to, co už bylo použito, ale snažil se vydat vlastní cestou, i když bylo předem jasné, že ne každý čtenář ocení jeho snahu.

Dívku v pavoučí síti jsem si vychutnala v podání Martina Stránského a k tomu můžu napsat snad jen jediné: „Milý Ježíšku, naděl mi toho chlapa pod stromeček, protože už nikdy nechci, aby mi předčítal někdo jiný.“. Musím uznat, že volba pana Stránského byla jednoznačně trefa do černého a posouvá zážitek z audioknihy jednoznačně o level výš.

Ve výsledku kombinace Davida Lagercrantze a Martina Stránského funguje zatraceně dobře a přestože audiokniha jako taková nedosahuje úplně kvalit původního Milénia, jedná se o důstojného nástupce a rozhodně nehrozí, že by se Stieg obracel v hrobě a chodil po nocích strašit toho troufalce, jež se opovážil vzkřísit jeho dílo.

Audiokniha roku 2014
Audiokniha roku 2014: Zvláštní cena AVA – za mimořádný přínos v oblasti audioknih.

Stieg Larsson svou sérii Milénium nedokončil, a tak po něm štafetu převzal spisovatel David Lagercrantz, jenž dál zaplétá osudy sympatického investigativního novináře a oblíbené dívky, která nenechá na pokoji žádné “vosí hnízdo”.

Časopis Milénium má nové majitele a jeho kritici tvrdí, že Mikael Blomkvist kvůli syndromu vyhoření uvažuje o změně zaměstnání. Pozdě v noci Blomkvistovi zavolá profesor Frans Balder, přední odborník na výzkum umělé inteligence. Tvrdí, že má důležité informace o americké zpravodajské službě a že byl v kontaktu s výbornou mladou hackerkou, která se podobá někomu, koho Blomkvist dobře zná. Mikael doufá v exkluzivní reportáž, kterou on i Milénium tak zoufale potřebuje. Lisbeth Salanderová má jako obvykle své vlastní plány. Nadešel čas, aby se jejich cesty ještě jednou zkřížily.

David Lagercrantz (* 1962)

Švédský novinář a spisovatel pochází z vysoce postavené rodiny. Studoval filozofii, náboženství i žurnalistiku a po škole se stal krimi reportérem deníku Expressen. Jako spisovatel debutoval v roce 1997 a od té doby napsal několik úspěšných populárně-naučných knih i románů. Největšího ohlasu se dočkal bestsellerový životopis Já jsem Zlatan Ibrahimović (2011; česky Host 2014), jenž se dostal do užší nominace na nejprestižnější švédskou knižní cenu Augustpriset. Deset let po prvním vydání románu Muži, kteří nenávidí ženy si ho vybralo vydavatelství Norstedts, aby se pokusil navázat na odkaz Stiega Larssona v sérii Milénium pokračováním nazvaným Dívka v pavoučí síti.

Martin StránskýMartin Stránský (* 1970)

Po studiích na DAMU nastoupil do stálého angažmá v Divadle Josefa Kajetána Tyla v Plzni, v roce 2004 hostoval v Národním divadle v Brně a účinkoval v komponovaném pořadu Martina Hilského uvedeném v rámci Letních shakespearovských slavností na Pražském hradě, kde se pak roku 2008 představil jako Jago v Othellovi. V současnosti je stálým hostem pražského Divadla pod Palmovkou. Pravidelně se objevuje v televizních seriálech Ulice, Kriminálka Anděl, Místo nahoře, Pojišťovna štěstí, Ordinace v růžové zahradě 2, Doktoři z Počátků apod. a ve filmech jako Pravidla lži, Hrobník, Habermannův mlýn, Ženy, které nenávidí muže, Occamova břitva, Intimity… Je jedním z nejlepších současných dabérů; získal Cenu Františka Filipovského za nejlepší mužský výkon v dabingu a Cenu diváků za dabování titulní postavy doktora Gregoryho House v seriálu Dr. House.

Název:                  Dívka v pavoučí síti
Autor:                    David Lagercrantz
Interpret:               Martin Stránský
Režie:                   Jitka Škápíková
Délka:                   14 hodin a 32 minut

Katalogové č.:     AK077
EAN:                     8594169480770

[[iframe width=”100%” height=”166″ scrolling=”no” frameborder=”no” src=”https://w.soundcloud.com/player/?url=https://soundcloud.com/onehotbook/sets/david-lagercrantz-d-vka-v&auto_play=false&color=ec0515&theme_color=00FF00&show_artwork=true”]][[/iframe]]

Dívka v pavoučí síti