První československý dolnoplošník se představí na Aviatické pouti v Pardubicích

Letošní sté výročí vyhlášení samostatného Československa je jistě důvodem k podrobnějšímu poohlédnutí se do naší historie. Již od počátku samostatné republiky mělo letectví pro Čechoslováky velký význam. Státní představitelé si uvědomovali jeho strategický význam a obyvatelé k letadlům vzhlíželi s obdivem. Proto se do bohaté československé letecké historie poohlédne i program dvacátého osmého ročníku Aviatické pouti, která se uskuteční na pardubickém letišti 2. a 3. června 2018.

Replika dolnoplošníku Avia B.H.1To nejstarší období mimo jiné připomene i na svou dobu moderní dolnoplošník Avia B.H.1. Výrobu letuschopné kopie tohoto prvního letounu později velice známé značky Avia realizoval Marcel Sezemský v létech 1997-2001. O tom, že jeho dvoumístný letoun v barvě prolakovaného dřeva je pro něj doslova srdeční záležitostí, svědčí slova přibližující historii téměř sto let staré letecké konstrukce.

„Československý letoun Avia B.H.1, vyrobený v roce 1920, byl prvním moderním a zcela originálním letounem celodřevěné konstrukce společnosti Avia, který v historii československého letectví zaujímá zcela unikátní místo. Jednalo se totiž o první československý dolnoplošný letoun a zajímavé je také to, že tato moderní koncepce se ve světě prosadila až o mnoho let později. Pokrokového řešení si byl vědom i první československý president T. G. Masaryk, který v roce 1920 na První československé mezinárodní letecké výstavě tvůrce letounu Avia B.H.1, konstruktéry Beneše a Hajna, obdaroval ze svého fondu částkou 100 000 Kč na podporu dalšího rozvoje společnosti Avia. Následně pak po celá dvacátá léta začala Avia originální koncepci dolnoplošného vzpěrového letounu intenzívně a úspěšně rozvíjet. Dolnoplošníky Avia se svými piloty dosáhli i řady mezinárodních sportovních úspěchů,“ říká k historii svého letadla, pilot a stavitel, Marcel Sezemský.

www.aviatickapout.cz

 

Líbil se vám článek? Podělte se o něj s přáteli.