Vitamin D a hořčík – bez nich to nejde

Zvláště v současné neradostné situaci bychom měli věnovat zvýšenou pozornost dostatku vitaminu D a také hořčíku. Proč?

Vitamin D je pro naše tělo stěžejní – v organismu má na starost více jak 200 procesů. Tento vitamin rozpustný v tucích si většina z nás spojuje s dostatkem slunečního záření. Toho ovšem v našich krajích není celoročně dostatečné a konstantní množství, navíc značná část naší populace tráví venku příliš málo času.

Pozornost obvykle začneme vitaminu D věnovat až s přibývajícím věkem. Kromě desítek dalších příznivých účinků se vitamin D podílí i na správné stavbě kostí a může být tedy pomocníkem při prevenci proti osteoporóze. Tento důležitý vitamin má své nezastupitelné místo i jako obránce proti kardiovaskulárním, nádorovým a autoimunním onemocněním, svou roli hraje však i při boji s infekčními onemocněními. „Doporučený dostatek vitaminu D se pohybuje mezi 15 – 20 µg na dospělou osobu. Tohoto množství však většina z nás nedosahuje. V Čechách na toto množství dosáhne méně než 1 % obyvatel,” přibližuje situaci Ing. Bohumil Hlavatý, výkonný ředitel České a slovenské asociace pro speciální potraviny.

Vitamin D je možné získat kromě slunečního záření i z kvalitní a pestré stravy. Jeho skvělý zdrojem jsou například vejce, mléko, houby, sýry, rybí i drůbeží maso, margarín či máslo, možností jsou i jím obohacené potraviny. Vysoké množství vitaminu D mívají zejména osoby, které jedí větší množství tučných ryb. „Ideální cestou je kombinace kvalitní pestré stravy a pohybu na čerstvém vzduchu a slunci,” radí Ing. Hlavatý.

 

Hořčík

 

CO ZPŮSOBUJE NEDOSTATEK HOŘČÍKU?

Hořčík je důležitým a zároveň čtvrtým nejčastějším minerálem v našem těle. Stará se o více než 300 enzymů regulujících metabolické procesy v organismu. Zvýšený příjem hořčíku je vhodný zejména při větší psychické i fyzické námaze, hořčík totiž pomáhá našemu tělu se stresovými situacemi. Mimoto má také pozitivní vliv na srdeční rytmus či na tvorbu ochranných látek. Svou nezastupitelnou roli si vydobyl i díky kontrole srážení krve a činnosti střev, močového měchýře či žlučníku.

Na dostatečný příjem tohoto minerálu s opravdu pestrými pozitivními účinky by se měli zaměřit zejména lidé s psychickou zátěží, ti, kteří zažívají stres, ženy v menopauze, lidé pracující ve fyzicky náročném povolání, sportovci, kteří mají větší fyzický výdej, a těhotné a kojící ženy.

Chelát Magnezium 375 + vitamín B6 s postupným uvolňovánímV Česku se s nedostatkem hořčíku kvůli nevyvážené stravě a přemíře stresu setkává až třetina obyvatel. „S vysokým nedostatkem hořčíku se potýkají i lidé s cukrovkou. Jeho nedostatečné množství se projevuje často například ve formě známých křečí nohou. Hořčík má totiž relaxační účinky na svaly. Pokud se chceme věnovat fyzickým aktivitám, je důležité si hlídat dostatek tohoto minerálu,” doplňuje Ing. Bohumil Hlavatý.

Doporučená denní dávka hořčíku pro dospělé je 420 mg pro muže a 320 mg pro ženy. Odkud tedy tento důležitý minerál získáme? Je důležité pamatovat na to, že z přijatého hořčíku vstřebá naše tělo jen menší část. Vstřebávání hořčíku brání potraviny s vyšším obsahem fosfátu, zinku a vápníku, jako například průmyslově vyráběné potraviny, sladkosti či tavené sýry, vyšší příjem tuků a sacharidů nebo nedostatek vitaminů B1, B2 a B6. Dostatečného příjmu hořčíku bychom měli dosáhnout díky pestré stravě, zejména bohaté na luštěniny, celozrnné produkty, ale i ořechy či zeleninu a kakao. Sladkou sušenku bychom tedy měli vyměnit za celozrnnou svačinu či alespoň kus čerstvého ovoce. Pokud si nejsme jisti, zda máme dostatečné množství vitaminu D či hořčíku, měli bychom se vždy poradit s lékařem. V odůvodněných případech můžeme sáhnout po doplňcích stravy, které nám s adekvátním příjmem těchto důležitých složek pomohou.

autor: S. Galová

Líbil se vám článek? Podělte se o něj s přáteli.