Neděle, 19.5.2024

Knižní tip: BOJ SE TMY (recenze)

Becky Masterman - Boj se tmyrecenze knihy
Becky Masterman – Boj se tmy

Máme tady další recenzi na knihu od nakladatelství MOBA. Po menší odmlce mě opět zaujala jejich nabídka a šáhla jsem po knize Boj se tmy. Že to nebude obyčejná detektivka mi bylo jasné od úplného začátku. Ne často se totiž setkáme s bývalou agentkou FBI, která je svým věkem blíže k našim babičkám než třeba tetám či starším sestrám. Do čtení jsem se tedy pouštěla s velkým nadšením a ani na minutu jsme nepočítala s tím, že by se mi kniha nelíbila. Jestli mé nadšení pokračovalo až do úplného konce se dozvíte dál!

DĚJ

Brigit Quinnová vypadá jako obyčejná postarší žena s bílými vlasy v culíku. Poklidně žije se svým manželem Carlem v útulném domečku, který ji pomáhala zařídit její jediná a zároveň nejbližší kamarádka Mallory. Ta totiž na rozdíl od ní ví, co je to vkus. Nenechte se ale zmást. Brigit je možná všechno, jen ne obyčejná žena v důchodu.

Kdybyste se na Brigit více zaměřili, přišli byste na to, že vzhledem k jejímu věku má fyzičku i postavu více než udržovanou. Že její pohled ukrývá právě probíhající myšlenkový proces, se kterým se Vám zavrtává přímo do těch nejtemnějších zákoutí vašeho mozku. Jak jsem říkala. Brigit Quinnová není žádná obyčejná žena. Je to bývalá agentka FBI, která si po nebezpečných akcí užívá poklidného života se svým manželem Carlem, dokud ještě může.

Není tomu tak dávnou, co Brigit dala slib umírající manželce svého bratra. Roztroušená skleróza je prostě svině. Tři měsíce před její smrtí slíbila Marylin, že se postará o její dceru, než nastoupí na univerzitu, kde především díky své píli získala stipendium. No a teď nadešel den D. Neteř Gemma-Kate je u nich. Vypadají jako jedna šťastná velká rodinka. Tedy až do té doby, než jim Gemma-Kate otráví jednoho mopslíka jedovatou žábou a své přiznání z ní musí doslova vypáčit.

Od té doby co do jejich společného domu zavítala mladičká Quinnová, jde to s Brigit z kopce. Nemusím ani psát, že jak to tak bývá, stalo se to v tu nejméně vhodnou dobu. Brigit má před sebou soukromé vyšetřování smrti mladého hocha Josepha. Utopil se v rodinném bazénu a nejen okolnosti, ale také vyšetřování je více než podivné. Na popud Josephovi matky se vrhá do vyšetřování přímo po hlavě. Nicméně ji ho stěžuje bolest hlavy, neustálá nevolnost, příznaky Parkinsona, výpadky paměti, halucinace a spoustu dalšího. Brigit stojí před mezníkem svého života. Někdo ji chce totiž otrávit. Vše ukazuje jen na jednu osobu. Na Gemmu–Kate. Vlastní krev. Než se Brigit rozhodne udat ji na policii, potřebuje hmatatelný důkaz o jejím provinění. Co když se ale plete a její skutečný travič je někdo jiný a ona zbytek sil vyplýtvá na nesprávnou osobu. Jak to bude dál?

HODNOCENÍ

Kdo z Vás kdo sledují moji FB stránku si určitě všiml, že přesně tato kniha byla prvních 40 stránek na černé listině knih, kterou jsem opravdu nechtěla dočítat. Přemohla jsem se. A ještě že tak! Nejprve se ale vrátím k tomu, proč se kniha vůbec na černou listinu dostala. Prvních 40 stránek nebylo nic jiného, než představení těch nejhorších chyb a překlepů, co korektor mohl dopustit. Musím se přiznat, že takové strašnosti jsem nečetla hodně dlouho. Tímto opravdu především nakladatelství MOBA prosím o mnohem kvalitnější korekturu knih, které se dostávají na pulty.

Když jsem přešla toto pro mě neodpustitelné faux pas, zatnula jsem zuby a pokračovala ve čtení. Samotný příběh totiž začal být více než zajímavý. Autorka si mě pomalu připravila na jízdu, která měla následovat po celkem klidném a pozvolném začátku. Brigit jsem si zamilovala na první pohled. Byla to hrdinka s velkým H a já ji držela palce po celou dobu knihy. Možná to bylo tím neobvyklým věkem hlavní hrdinky. Důchodcovský hrdina se mi naposledy vyskytnul v knize od Stephena Kinga: Pan Mercedes jako hlavní vyšetřovatel. Bylo to tedy příjemné osvěžení, kdy přede mnou nestála super hrdinka, ale naopak žena z masa a kostí, která se bila o svůj život jako lvice.

Autorka Becky Masterman se snažila nenápadně házet pomocná lanka k odhalení vraha, ale já jako bych je ani nezaregistrovala. Bála jsem se totiž o Brigit a nenechala si vymluvit své podezření o traviči hlavní hrdinky. O to autorce přesně šlo. No a já hloupá ji na to skočila, takže když se ukázal skutečný TRAVIČ, já nevěřila vlastním očím. Ale pak jako bych slyšela ve své hlavě řinčení skla a najednou se mi rozsvítilo. Vždyť to bylo jasné jako facka! Jak jsem mohla takhle naletět

Přestože není příběh srovnatelný se severskými detektivkami, autorka k tomu nemá příliš daleko. Na první pohled jednoduchý příběh v sobě ukrývá více, než jsem očekávala a než si myslíte zrovna vy. Kdybych se měla zamyslet nad zápory celé knihy. Nejsem zrovna lékařský odborník, který ve svém volném čase píše recenze a tudíž tedy nemohu posoudit, jak dlouho lze trávit dospělého člověka, aniž by mu opravdu ublížil. Brigit měla opravdu tolikrát blízko smrti, že si nejsem jistá, kolik skutečně by toho její tělo a především její srdce vydrželo. Takové úvahy musím nechat na skutečných odbornících.

Teď mi na závěr nezbývá nic jiného než doporučit knihu všem milovníkům detektivních příběhů, kteří nemají příliš v lásce zbytečné povídání kolem a přespříliš komplikovaný příběh a děj. Právě pro Vás je kniha Boj se tmy to pravé. Nebojím se knize dát téměř 75 – 80% za autorův počin. Nejde jen hodnocení knihy jako takové, ale velké plus kniha ode mě získává za více než sympatickou postarší hlavní hrdinku. Nicméně prosím na kolenou nakladatelství MOBA o lepší a propracovanější práci korektora.

Becky Masterman - Boj se tmyNázev knihy:     BOJ SE TMY
Autor:                  Becky Masterman

Katalog. číslo:   4410
Rok vydání:       2017
Počet stran:       408

ISBN:                  978-80-243-7188-7
EAN:                   9788024371887

Nakladatelství MOBANakladatelství MOBA sídlící v Brně vzniklo na podzim roku 1991. Dosud vydalo téměř sedm tisíc titulů. MOBA je jedním z nejvýznamnějších a nejstabilnějších nakladatelství na českém knižním trhu. Velký důraz klade na vydávání kvalitní tvorby českých spisovatelů (Vlastimil Vondruška, František Niedl, Roman Cílek, Hana Marie Körnerová, Jarmila Pospíšilová, Alena Jakoubková, Jan Bauer…) a zahraničních autorů (Johan Theorin, Donald Ray Pollock, Neil Cross, Leif G. W. Persson, Benjamin Black, Linda Castillo, Thomas Enger, Arnaldur Indriðason, Helon Habila, Michael Robotham a další).

Veškeré informace o knižních titulech nakladatelství MOBA naleznete na www.mobaknihy.cz.