Knižní tip: TEMNÁ TÁNÍ (recenze)

TEMNÁ TÁNÍrecenze knihy
Kate A. Boorman – Temná tání

Druhý díl fantasy trilogie Smrtná zima.

Rada padla. Přišlo tání.
Svět za hradbami pevnosti čeká. Po pádu rady může Emmeline konečně následovat své sny a vydat se spolu se svou novou přítelkyní Matisou a milovaným Kanem za svobodou — a do neznáma.

Tajemství, které Matisiným lidem po generace zajišťovalo mír, je ohroženo. Nově příchozí si nárokují území a přinášejí s sebou nepředstavitelné hrůzy. Emmeline slíbila Matise pomoc, na cestě se však setkává se stále novými nástrahami a nebezpečími. Na každém kroku musí čelit hrozbám v podobě bojovných skupin, otrokářů, osadníků, nemocí i přírodních katastrof…

„Řeka je rozvodněná a divoká.
Mrtví jsou ukrytí hluboko pod hladinou.
Upírám svůj pohled k místu, kde se břehy sbíhají až do uzounké průrvy, kterou se řeka valí prudkým, dravým proudem. Dívám se tam, kde stromy raší jemnými nazelenalými špičkami a prohýbají se v nárazech jarního větru.“

Zase ten první odstavec. Kate prostě ví, jak čtenáře vtáhnout do děje. Umí navodit atmosféru během pár řádků. To se každému nepovede. Zbožňuji její popisy přírody a malebný styl. Očividně se inspirovala v kanadské divočině, a i když nejsem nejvášnivější cestovatel, toužím ta místa spatřit na vlastní oči.

V knize se najdou mistrně napsané pasáže. Člověk si ani nevšimne, že uběhly desítky stránek. Plakala jsem, nebo spíš řvala jak želva. Kniha ale obsahuje i části, při jejichž čtení jsem se tak trochu nudila. Možná si mohla autorka s hluchými místy ještě trošku pohrát. Pak by kniha byla dokonalá.
Dokonalou práci odvedli ale v redakci. Skvělý překlad, žádné chyby a nádherná obálka. Domácí úkol na jedničku.

Oproti prvnímu dílu už Kate Boormanová nepoužívá tolik francouzštiny, což je pro mě docela úleva. Všimla jsem si, že se tomuto tématu věnují téměř všichni, co kdy Smrtnou zimu recenzovali. Jinak u mě zatím vyhrává první díl. To je problém druhých – prostředních – dílů. Slouží jako most, přechod k něčemu. A přesně o tohle v knize jde. Parta lidí cestuje k Matisiným lidem. Jenom mi není jasné, jak je dokáže vystopovat Tom, který vyrazí několik dní po nich. Nikdy se v lese nepohyboval a přesto…dokáže stopovat, i když se cestou změní cíl a směr. Zvláštní. Navíc dokáže perfektně střílet. Bohužel mi tady chybí logika, cesta, vývoj.

„Zašití není žádná sláva. Nezvládla jsem zabránit tomu, aby se mi třásly ruce, takže jsem na některých místech kůži moc ohnula a na jiných zase vytahala.“

Kniha má několik zajímavých postav. Em je jako hrdinka velmi sympatická. Stejně tak jsem si oblíbila Matisu, obětavou nejlepší kamarádku. Kane mi bohužel k srdci nepřirostl. Možná je to tím, že Em má víc chemie i s kamenem u cesty než s ním. Nebo tím, že do sebe už byli zamilovaní, když začal první díl. A já jako čtenář se cítím ochuzená o takové to…něco, co pomalu vzniká. Zase musím litovat, že se autorka nechopila další příležitosti a neprobádala možnosti, které jí skýtá Isi. Pasáže s Emmeline a Isim mě bavily asi nejvíc a jsou žhavější než ta nejžhavější (a velmi dobře napsaná) scéna s Kanem u vodopádu. A přitom jsou naprosto nevinné.

Jsem ráda, že jsme se dozvěděli něco víc o rodině Jamesonových. Jejich poněkud nespravedlivé vyloučení na konci prvního dílu mi evokuje Emmelinin osud…také pykala za hříchy svého předka. Nebylo to správné. Ovšem, jak s druhou šancí rodina naloží, uvidíte sami. Těžko hodnotit, jak by se kdokoli z nás zachoval po prožitých událostech. V životě není nic černobílé a autorka se toho drží, což moc chválím.

U prvního dílu jsem kritizovala, že si Kate Boormanová zvolila nízký věk pro své hrdiny. V tomto díle ji musím pochválit za to, že i tak mladí lidé dokážou myslet na následky svého jednání, nést zodpovědnost za svá rozhodnutí a postarat se o potřebné.

Takže za mě určitě za přečtení stojí. A co víc, nalákala mě na třetí díl. Líbí se mi vývoj, kterým kniha směřuje. Postupné objevování velikosti světa, boje o moc a nadvládu a problémy ostatních lidí. V jednu chvíli žije Em a její přátelé v osadě v domnění, že jsou poslední přeživší na světě, aby v zápětí zjistili, jak jsou vlastně nicotní a odkud přichází skutečné nebezpečí.

Kate A. Boormanová je spisovatelka z kanadských prérií. Narodila se v Nepálu a vyrůstala v malém městečku Rimbey, kde jsou dlouhé zimy a jarní tání je vysoce očekávaná událost. V současnosti žije s rodinou v Edmontonu. Volný čas tráví posezením s přáteli pod oblohou plnou hvězd a plánováním cest do vzdálených zemí. Její prvotinou byla kniha Smrtná zima (recenze).

TEMNÁ TÁNÍNázev knihy:         TEMNÁ TÁNÍ
Autor:                      Kate A. Boorman
Překlad:                  Markéta Polochová

Rok vydání:           2016
Počet stran:           330

ISBN:                       978-80-7491-784-4
EAN:                        9788074917844

Vazba:                     Vázáná s přebalem

E-shop:                   kniha – http://nakladatelstvi.HOSTbrno.cz

{source}[[div data-configid=”0/39607044″ style=”width: 610px; height: 460px;” class=”issuuembed”]][[/div]][[script type=”text/javascript” src=”//e.issuu.com/embed.js” async=”true”]][[/script]]{/source}

HostNakladatelství Host vydává především kvalitní českou a překladovou prózu, poezii, literární teorii i literaturu naučnou. Odborné publikace se zaměřují především na historii, sociologii, jazykovědu, osobnosti filmu i další obory. V posledních letech se velmi výrazně rozšířila řada překladové beletrie, severských kriminálních románů a thrillerů. Nově Host hledá kvalitní knihy i v oblasti žánrové (sci-fi a young adult) a dětské literatury. Relativně nedávno našla v Hostu přístřeší i prestižní edice Česká knižnice, která zájemcům nabízí kvalitní ediční zpracování děl českých klasiků. Naší cílovou skupinou jsou jednak lidé, kteří se zabývají literaturou „na vyšším stupni” (studenti, učitelé apod.) a dále průměrně či spíše nadprůměrně nároční čtenáři, kteří se u knih chtějí bavit a odpočívat, avšak spotřební a braková literatura je pod jejich úroveň.

Hana Láryšová

Slova jsou pro mě nádherným nástrojem, dveřmi do jiného světa. (osobní blog)