Sobota, 27.7.2024

Problém tří těles (recenze knihy)

Problém tří tělesrecenze knihy Problém tří těles

V Říši středu zuří Velká kulturní revoluce a Číňané, kteří nechtějí zůstat pozadu za Sověty a Američany, se v rámci tajného vojenského projektu pokoušejí navázat kontakt s mimozemskými civilizacemi. Třicet let poté začnou na Zemi umírat významní vědci a vznikají sekty, které vybízejí k návratu k přírodě. Objeví se nová počítačová hra pro virtuální realitu, zvláštní, čarovná a znepokojivá, která jako by ani nepocházela z tohoto světa. A pomalu se začíná vyjevovat pravda o tajném projektu z éry Kulturní revoluce.

Čchengová přešla do rohu cely, kde stál kýbl s vodou. Zvedla jej a klidně, metodicky vylila jednu polovinu na Wen-ťie a druhou na postel. Pak pustila kýbl na zem, zamumlala ?krávo umíněná” a vyšla z cely.

Až si budu chtít příště přečíst sci-fi, kterou napsal Číňan, dejte mi laskavě někdo po tlamě. O Číně nic moc nevím a tak pro mě bylo těžké poznat, co se odehrává na základě skutečných reálií a faktů a co je smyšlené. A právě z toho důvodu existují knihy. A Problém tří těles funkci knihy splňuje dokonale. Během čtení jsem si dost rozšířila obzory. Sedla jsem k počítači a ?gůglila” kulturní revoluci v Číně, problém tří těles (ano, skutečně existuje), a takto jsem se metodou ?škola hrou” vzdělala.

Prvních cca 100 stran pro mě byla čínská vesnice. De facto jsem knihu málem vzdala ihned poté, co jsem na začátku objevila seznam postav (díky za ty dary). Věc velice užitečná, ale když člověk vidí stránku plnou cizích jmen, jedno jako druhé a pomalu je neumí ani přečíst a všichni jsou fyzikové, astrofyzikové nebo matematici, málem to člověka odradí. Nicméně jsem vytrvala.

Nejdříve jsem se docela ztrácela, protože autor skáče docela dost v čase, tím se mění postavy, ocitáme se v realitě a virtuální realitě a do toho všeho je tam dost fyziky. Já se ale snadno nevzdávám. Jakmile jsem se zorientovala, pochopila děj a překvapivě snadno jsem se začetla.

“Poslyšte, Miao, musím namočit zeleninu. Dnes je všude tolik pesticidů, že ji musím vždy alespoň na dvě hodiny namočit do vody, než ji dám dětem.”

Když jsem se v textu opravdu ztrácela, poprosila jsem o pomoc mužský mozek. Manžel podotkl, že by humanisté neměli překládat vědu. Já říkám klobouk dolů a klaním se všem v nakladatelství, kterým prošla kniha rukama, protože práce na ní musela být sakra těžká. O to více oceňuji absenci chyb. A jako fyziku nemilující čtenář musím říct, že jsem snad vše pochopila.

Problém tří těles má skvělou pointu, obsahuje děsivé předpovědi stavějící na lidské povaze a historických faktech a dobře promyšlené a propracované postavy. Nejvíce se mi líbil Ta’ Š (Velký Š). Je svérázný, používá selský rozum, jedná přímočaře a jazyku jeho kmene (a sprostým výrazům) jsem rozuměla. Wang Miao je taky sympaťák a chtě nechtě jsem musela obdivovat i Jie Wen-ťie.

Problém tří těles není kniha pro každého. Rozhodně nečekejte, že byste si ji vzali k vodě a mohli u ní vypnout. Naopak vás donutí šrotovat a pěkně si při čtení protáhnout mozkové závity. Ale pokud vás už nudí bezduché románky, nebo čtete detektivky, které mají neustále stejný vzorec, a potřebujete změnu, Problém tří těles vám doporučuji. Má skvělou zápletku, propracované postavy a sem tam narazíte i na čínskou moudrost. Nebo možná fyzikální. Každopádně teorie Stařec a Farmář s významem perspektivy a přeludem vlastní důležitosti, mi zůstanou v mysli ještě hodně dlouho.

Liou Cch’-sin (nar. 1963) je hlavním představitelem nové generace čínských autorů sci-fi. Devětkrát obdržel nejprestižnější čínskou žánrovou cenu Galaxy, jednou titul velmistra čínskojazyčné sci-fi a jako vůbec první Asiat v historii získal také cenu Hugo v kategorii nejlepší román. Jeho díla se řadí k žánru hard science fiction, věhlas si získal především díky silné atmosféře a brilantní představivosti. Liou Cch’-sin ve svých románech úspěšně propojuje abstraktní myšlenky s tvrdou realitou a napříč svým dílem se pokouší odhalit podstatu a estetiku vědy. Problém tří těles (2007) je jeho nejslavnější román. Následující dva díly trilogie Chei an sen lin (Temný les) a S’ šen jung šeng vyšly v letech 2008 a 2010, jejich české vydání se připravuje na podzim 2017 a léto 2018. (cc web nakladatelství Host)

Problém tří tělesNázev knihy:         Problém tří těles
Autor:                    Liou Cch’-sin
Překlad:                Aleš Drobek

Rok vydání:           2017
Počet stran:           420

ISBN:                     978-80-7577-061-5
EAN:                      9788075770615

Vazba:                    Vázáná s přebalem

E-shop:                 kniha – http://nakladatelstvi.HOSTbrno.cz

{source}[[div data-configid=”0/48847206″ style=”width: 610px; height: 460px;” class=”issuuembed”]][[/div]][[script type=”text/javascript” src=”//e.issuu.com/embed.js” async=”true”]][[/script]]{/source}

HostNakladatelství Host vydává především kvalitní českou a překladovou prózu, poezii, literární teorii i literaturu naučnou. Odborné publikace se zaměřují především na historii, sociologii, jazykovědu, osobnosti filmu i další obory. V posledních letech se velmi výrazně rozšířila řada překladové beletrie, severských kriminálních románů a thrillerů. Nově Host hledá kvalitní knihy i v oblasti žánrové (sci-fi a young adult) a dětské literatury. Relativně nedávno našla v Hostu přístřeší i prestižní edice Česká knižnice, která zájemcům nabízí kvalitní ediční zpracování děl českých klasiků. Naší cílovou skupinou jsou jednak lidé, kteří se zabývají literaturou ?na vyšším stupni” (studenti, učitelé apod.) a dále průměrně či spíše nadprůměrně nároční čtenáři, kteří se u knih chtějí bavit a odpočívat, avšak spotřební a braková literatura je pod jejich úroveň.

Hana Láryšová

Slova jsou pro mě nádherným nástrojem, dveřmi do jiného světa. (osobní blog)